NISSAN QASHQAI I 1.6 DCI 130KM R9M – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Nissan Qashqai I 1.6 dCi 130KM R9M (2011–2013) to jedna z najbardziej poszukiwanych wersji napędowych kompaktowego crossovera, który podbił europejski rynek dzięki połączeniu nowoczesności, niskiego spalania oraz uniwersalnego charakteru. Sercem tej wersji jest silnik R9M (1.6 dCi, 130KM/320Nm, rozrząd pasek, 6MT, napęd na przód lub AWD), wyróżniający się bardzo dobrą elastycznością (0–100 km/h w 10,9 s, vmax 190 km/h), niskim spalaniem (5,2–6,6 l miasto, 4,2–4,9 l trasa). Ogromną zaletą jest fenomenalna wytrzymałość jednostki R9M przy regularnej wymianie paska rozrządu (co 110–120 tys. km), tania regeneracja turbo i wtrysków (technikalia współdzielone z Renault, Mercedesem), bardzo dobra odporność na niskiej jakości ON, bezproblemowe DPF (regenerują się podczas jazdy trasowej), solidne zawieszenie przystosowane do polskich dróg oraz bogata baza tanich zamienników. Wnętrze Qashqaia zapewnia komfortowe siedzenia, przestrzeń dla rodziny 2+2, bagażnik 410–1,510 l (po złożeniu tylnej kanapy), przejrzystą deskę rozdzielczą, bogate multimedia (versje Connect z nawigacją i kamerą cofania), automatyczną klimatyzację. Najważniejsze wady to szybkie zużycie sprzęgła i dwumasy podczas eksploatacji flotowej lub miejskiej, typowe wycieki z turbiny/uszczelek po ok. 140 tys. km, bugi centralnego zamka i szyb, zużycie amortyzatorów po trasach, podatność progów na korozję przy braku konserwacji oraz konieczność regularnej obsługi DPF/a usterkowy czujnik NOx przy zaniedbaniu jazdy trasowej. Zalecana wymiana oleju co max 10 tys. km, przeglądy turbo i regularny serwis filtrów. Qashqai 1.6 dCi to świetne daily, kompaktowy SUV na rodzinę, flotę taxi czy do pracy, ceniony za niskie koszty serwisu, pewność jazdy oraz nowoczesną technologię bez zbędnych komplikacji.