NISSAN QASHQAI II 1.6 DCI 130KM R9M – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Nissan Qashqai II 1.6 dCi 130KM R9M (2014–2018) to drugi rozdział bestsellerowego crossovera, który zyskał popularność zwłaszcza w flotach i wśród kierowców ceniących dynamikę oraz oszczędność na długich trasach. Pod maską znajduje się czterocylindrowy silnik R9M (1.6 dCi, 130KM/320Nm, rozrząd pasek, 6MT lub CVT, napęd przedni lub AWD), wyróżniający się bardzo dobrą elastycznością: 0–100 km/h w 10,5 s, vmax 190 km/h, spalanie miasto 5,3–6,7 l, trasa 4,2–5,0 l. Silnik ten wywodzi się z aliansu z Renault, słynącego z bardzo niskiej awaryjności i łatwej dostępności części. Plusem jednostki jest stosunkowo bezproblemowy DPF (wysoka odporność na jazdę miejską przy odpowiedniej eksploatacji), trwały pasek rozrządu (wymiana co 110–130 tys. km), bardzo tania regeneracja turbo i wtrysków, tanie zamienniki elementów osprzętu oraz szeroka pula doświadczonych serwisów niezależnych. Kabina Qashqaia II to duży krok naprzód względem poprzednika – lepsze wyciszenie, zmyślnie zaprojektowane siedzenia, większa ilość miejsca z tyłu, praktyczny bagażnik 430–1585 l, bogate multimedia NissanConnect, liczne porty, kamerę cofania, podgrzewane fotele i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Samochód świetnie sprawdzi się zarówno do codziennego użytku rodzinnego, jak i taxi, flot czy osób jeżdżących długie trasy – oszczędność paliwa, niezły komfort, tanie serwisowanie i przewidywalność kosztów to klucz do sukcesu tego modelu. WADY: szybkie zużycie sprzęgła/dwumasy przy intensywnym stylu jazdy/taxi, wycieki uszczelek turbo po 120–150 tys., bugi multimediów/klimatyzacji, typowa podatność na rdzę dolnych krawędzi drzwi, amortyzatory do inspekcji przy dużych przebiegach, czasem problemy z czujnikami NOx i DPF przy niedostatecznej jeździe autostradowej. Model wymaga cyklicznej wymiany oleju (max 10 tys.), przeglądów turbo, regularnej kontroli paska rozrządu i softu, a także konserwacji blachy od dołu. To bardzo uniwersalny samochód, doceniany przede wszystkim za dobrze skalkulowane koszty, wysoką elastyczność napędu i przewidywalność serwisu.