Nissan X-Trail II 2.0 dCi 173KM M9R (2007–2013) to najmocniejszy diesel w tym modelu, obecny często w wersjach 4×4 i najwyższym wyposażeniu. Silnik M9R (2.0 dCi, 173KM/360Nm, rozrząd łańcuchowy, 6MT/6AT, AWD AllMode II, DPF) zapewnia świetną dynamikę: 0–100 km/h w 9,4 s, vmax 200 km/h, spalanie miasto 7,5–8,9 l, trasa 5,7–6,4 l. Największym plusem jest ultra-trwały rozrząd, bardzo tania regeneracja turbo/wtrysków (szeroka dostępność zamienników od Renault), wysoka odporność na długie trasy, komfortowo zestrojona skrzynia i bardzo skuteczny soft DPF. Kabina: bogate multimedia, automatyczna klima, liczne gniazda, praktyczny bagażnik (479–2017 l), wygodne siedzenia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. WADY: szybkie zużycie sprzęgła/floty, wycieki turbo/uszczelek po 120–150 tys., bugi elektroniki (klima/szyby/multimedia), amortyzatory do kontroli przy większych przebiegach, miejscowa korozja progów, nieco kosztowniejszy serwis automatu w wersji 173KM AWD. Model wymaga regularnych wymian oleju (co 10 tys.), inspekcji rozrządu/turbo/DPF, serwisu napędu 4WD i konserwacji blachy. To opcja dla osób wymagających, flot firmowych, taxi premium lub jako SUV rodzinny dla poszukiwaczy wszechstronności, mocy i taniego serwisu.