OPEL ASTRA G 1.6 16V 100KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Opel Astra G 1.6 16V 100KM (X16XEL/Z16XE, lata produkcji 1998–2009) to jeden z najpopularniejszych wariantów benzynowych tej generacji, polecany wszystkim poszukującym pewnego kompromisu między niskimi kosztami eksploatacji, trwałością i codziennym komfortem. Silnik 1.6 16V oferuje moc 100KM/150Nm, rozrząd pasek (prosty i niedrogi w wymianie, interwał max. 60–80 tys. km), 5-biegową skrzynię manualną lub 4-biegowy automat i napęd na przód. Pozwala to na przyspieszenie do setki w 11,5 s oraz prędkość max 189 km/h, przy zużyciu paliwa rzędu 7,3–8,3 l w mieście oraz 5,3–6,2 l w trasie. Największą zaletą tej wersji jest ogromna dostępność tanich części zamiennych (silnik obecny również w Corsie C, Vectrze B), bardzo dobra odporność na LPG, łatwe serwisowanie układu rozrządu/paska osprzętu, przewidywalna praca elektroniki oraz szeroka sieć niezależnych warsztatów. Kabina Astry G wyróżnia się przestronnością (w stosunku do segmentu), solidną deską, ergonomicznym rozmieszczeniem przycisków, wytrzymałymi materiałami oraz świetną praktycznością (bagażnik 370–1190 l, wygodne siedzenia, proste regulacje i obsługa radio/CD firmowego). Model świetnie radzi sobie z użytkowaniem flotowym, a typowe usterki to szybkie zużycie sprzęgła/łożysk przy intensywnej jeździe miejskiej, wycieki z pokrywy zaworowej po 120–140 tys., amortyzatory tracące sztywność po długich trasach lub zaniedbanych przeglądach, bugi centralnego zamka i szyb, podatność rantów oraz progów na rdzę (bardzo ważna coroczna konserwacja dolnej części auta!). Auto wymaga regularnych wymian oleju (max co 10 tys. km), kontroli stanu paska/pasków, serwisowania układu chłodzenia oraz sezonowych wizyt w serwisie zawieszenia. Astra G 1.6 16V 100KM to wzorowe daily car dla rodzin, taxi, flot, młodych kierowców i osób oczekujących niskich kosztów użytkowania przy zachowaniu pełnej funkcjonalności oraz trwałości w dłuższej perspektywie.