OPEL ASTRA G 1.6 16V ECOTEC 101KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Opel Astra G 1.6 16V Ecotec 101KM (Z16XE, produkcja 2000–2009) to unowocześniona odmiana najbardziej poszukiwanego silnika w gamie, szeroko stosowanego również w Corsie, Zafirze i Vectrze. Jest to czterocylindrowa jednostka Ecotec z 16 zaworami, rozrządem paskowym, której 101KM/150Nm pozwala na bardzo przyzwoitą elastyczność zarówno w ruchu miejskim, jak i na trasach. Przyspieszenie 0–100 km/h wynosi ok. 11,3 s, vmax 191 km/h, zużycie paliwa 7,4–8,6 l miasto oraz 5,1–6,2 l trasa. Ogromnym atutem tej jednostki pozostaje bardzo szeroka dostępność zamienników – od drobnych elementów, po całą gamę osprzętu silnika, skrzyni czy zawieszenia (wspólne z Tigra, Combo C, Meriva). Motor doskonale znosi LPG, nie sprawia problemów z główną elektroniką oraz dobrze znosi duże przebiegi przy regularnych przeglądach. Wnętrze jest wygodne, ergonomiczne, bagażnik praktyczny (370–1190 l), liczne schowki, prosta obsługa multimediów, sterowniki szyb czy komfortowa klimatyzacja (najczęściej manualna lub półautomatyczna). Do typowych usterek należą szybkie zużycie sprzęgła przy flocie/taxi, wycieki pokrywy zaworowej i uszczelek po około 110–130 tys., bugi centralnego zamka/elektryki szyb, amortyzatory po trasach wymagające serwisu, miejscowe ogniska rdzy pod drzwiami/próg. Auto wymaga systematycznych wymian oleju (co max 10 tys.), paska rozrządu oraz kontroli układu chłodzenia/elektroniki. Astra G 1.6 101KM to propozycja dla każdego szukającego budżetowego, trwałego daily, flotowego taxi lub pewnego auta rodzinnego na lata.