Opel Astra G 1.8 16V 116KM (X18XE1, Z18XE, lata 1998–2004) to lubiana wersja dla tych, którzy oczekują lepszych osiągów przy zachowaniu niskich kosztów obsługi i serwisowania. Motor X18XE1/Z18XE (1.8, 16V, 116KM/167Nm, rozrząd pasek, 5MT/4AT) zapewnia znakomite parametry użytkowe (0–100 km/h 10,6 s, vmax 202 km/h, spalanie miasto 8,5–9,8 l, trasa 6,0–7,3 l), świetnie radzi sobie zarówno z instalacją LPG, jak i miejskim ruchem czy szybką trasą. Ogromnym plusem jest szeroka baza zamienników i tanich części (osprzęt współdzielony z Vectrą/Signum/Agila), przewidywalność napraw, ultra-tania obsługa rozrządu, prostota montażu gazu, dobra dostępność elektroniki i zawieszenia. Wnętrze to nowsza deska, wygodne siedzenia, rozbudowane audio, spory bagażnik (370–1190 l) oraz praktyczność codziennego użytkowania. Typowe wady: szybkie zużycie sprzęgła/automatu w ruchu miejskim/flocie, wycieki pokrywy zaworowej lub głowicy po 110–140 tys., bugi centralnego zamka, amortyzatory do serwisu po trasach czy intensywnym ruchu, podatność rantów i dolnych progów na rdzę, czasem “syfy” w dolocie przy zaniedbanych filtrach. Wymaga regularnej wymiany oleju, kontroli paska, sezonowego serwisu zawieszenia i pełnej obsługi układu chłodzenia. Astra G 1.8 116KM to kompromis dla bardziej wymagającego użytkownika: rodzin, taxi, flot oraz pasjonatów niedrogiego, dynamicznego daily.