OPEL ASTRA H 17 CDTI 80KM Z17DTL – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Opel Astra H 1.7 CDTI 80KM Z17DTL (2004–2005) – ekonomiczny i trwały diesel Opla na licencji Isuzu, przeznaczony dla osób szukających kompromisu między kosztami a niezawodnością. Silnik (4-cylindrowy, 80KM/180Nm, 16V, rozrząd pasek, 5MT turbo bez zmiennej geometrii) gwarantuje akceptowalne osiągi: 0–100km/h w 13,1s, vmax 174km/h, spalanie miasto 5,6–6,5 l, trasa 4,1–4,8 l. Główne plusy – bardzo dobre zaopatrzenie w tanie części, tania regeneracja turbo/wtrysków, wysoka wytrzymałość i prostota mechaniki, trwały układ wtryskowy Bosch, łatwa naprawa układu Common Rail. Typowe wady: wycieki oleju spod pompy, czasem nieszczelny pasek rozrządu (uwaga na regularność przeglądów!), bugi alternatorów, usterki czujnika wału, sporadyczna awaria EGR lub turbo, niższa dynamika i wyższa hałaśliwość niż w 1.9 CDTI, podatność na niewielkie wycieki paliwa z pompy oraz miejscowa rdza progów. Wymaga cyklicznych wymian oleju (max 10 tys.), inspekcji paska, kontroli turbo i EGR, rutynowych przeglądów zawieszenia. Model polecany do daily, floty, taxi, jako auto do nauki jazdy i firmy dostawczej – minimum kosztów, maksimum taniego i przewidywalnego użytkowania przez lata.