SEAT ALTEA FL 1.8 TSI 160KM 1 – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Seat Altea FL 1.8 TSI 160KM w wersji 1 to ciekawa alternatywa dla rodzin szukających nietuzinkowego połączenia sportowych osiągów z praktycznością nadwozia minivan. Silnik 1.8 TSI o mocy 160KM i maksymalnym momencie osiąganym w szerokim zakresie obrotów jest dynamiczny i cichy, a przy tym oferuje wysoki komfort prowadzenia zarówno w mieście, jak i w trasie. Średnie spalanie oscyluje wokół 8-9l/100km, natomiast eksploatacja poza miastem pozwala obniżyć je do ok. 7l/100km. Wnętrze tego modelu jest ergonomiczne i bogato wyposażone, oferując dużo miejsca na nogi i głowę, a także spory bagażnik. Auto ma solidne zabezpieczenia antykorozyjne i praktyczną, wielofunkcyjną deskę rozdzielczą. Niestety, jednostka napędowa 1.8 TSI EA888 ma swoje bolączki – pierwszą jest nadmierne spalanie oleju, które może przekraczać 0,5l/1000km i występuje przez zużycie pierścieni i gromadzenie nagaru. Drugą jest ryzyko rozciągnięcia łańcucha rozrządu i awaria napinacza, generująca kosztowne naprawy lub nawet groźbę zniszczenia silnika, jeśli nie zareaguje się na objawy w porę. Wśród napraw pojawiają się również modernizacje rozrządu i uszczelnień oraz wymiany elementów turbo przy większych przebiegach. Typowe naprawy są kosztowne, zwłaszcza jeśli nie korzysta się z części zamiennych wysokiej jakości. Model ten bardzo dobrze nadaje się do tuningu – podniesienie mocy poprzez zmianę mapy sterownika, wymiana układu wydechowego czy montaż sportowego zestawu turbo są często wybierane przez entuzjastów sportowej jazdy. Z drugiej strony, instalacja LPG nie jest zalecana – silnik z bezpośrednim wtryskiem wymaga wyspecjalizowanych systemów gazowych, które są drogie i trudne w kalibracji. Altea FL 1.8 TSI 160KM 1 to pojazd dla wymagających rodzin, kierowców flotowych oraz osób ceniących indywidualny styl i osiągi, którzy liczą się z koniecznością regularnej kontroli stanu technicznego i przeglądów. Użytkownicy chwalą model za stylistykę, komfort i frajdę z prowadzenia, a także stosunkowo niskie koszty podstawowej eksploatacji, choć każdy planujecy zakup powinien mieć świadomość specyficznych problemów tej jednostki napędowej i kalkulować je w perspektywie całkowitej eksploatacji pojazdu.