VOLKSWAGEN PASSAT B7 1.4 16V TSI 122KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Volkswagen Passat B7 1.4 16V TSI 122KM to jeden z najpopularniejszych wyborów wśród flot, rodzin i osób ceniących komfort oraz ekonomię eksploatacji. Silnik 1.4 TSI 122KM CAXA z rodziny EA111 zapewnia dobre osiągi jak na kompaktowego sedana lub kombi – sprint do 100km/h zajmuje ok. 10 sekund, a prędkość maksymalna przekracza 200km/h. Spalanie przy spokojnej jeździe utrzymuje się na poziomie 6–7l/100km, w trasie można uzyskać nawet mniejsze wartości. Zaletą tej jednostki jest jej elastyczność i zadowalająca dynamika przy rozsądnym pułapie kosztów – zarówno kupna, jak i serwisu. Niestety silnik słynie z kilku poważnych problemów konstrukcyjnych – najbardziej dokuczliwy jest rozciągający się i nawet pękający łańcuch rozrządu, który wymaga kontroli już po 60–100 tys. km. Do tego dochodzą przypadłości w postaci nadmiernego zużycia oleju, wycieków spod uszczelek oraz awarie turbo i napinacza łańcucha. Warto przy zakupie wymagać dokumentacji wymiany rozrządu, a eksploatując samochód – regularnie kontrolować poziom oleju i stanu silnika. Komfort kabiny, wyposażenie multimedialne i przestrzeń bagażowa plasują B7 wysoko w rankingu praktyczności. Typowe naprawy dotyczą właśnie układu rozrządu, uszczelnień głowicy czy sprzęgiełka pompy wody. Model nie nadaje się do LPG, tuning możliwy jest jedynie przez modyfikacje ECU, ale zaleca się ostrożność wobec podatności silnika na awarie przy nadmiernych obciążeniach. Umiarkowane koszty serwisu, dostępność części i szeroka siatka warsztatów czynią go dobrym wyborem do codziennej pracy pod warunkiem regularnego serwisowania.