VOLVO S90 II 2.0 D5 235KM D4 204T23 – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Volvo S90 II 2.0 D5 235KM z silnikiem D4 204T23 to flagowy diesel w gamie modelu S90, będący odpowiedzią marki na potrzeby kierowców oczekujących wyśrubowanych osiągów, najwyższego komfortu i ekonomii zużycia paliwa. Nowoczesny, czterocylindrowy silnik diesel o pojemności 2.0l oferuje aż 480Nm momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie obrotów, co przekłada się na imponujące przyspieszenie (0-100km/h w ok. 6,7s) i niezwykłą elastyczność na każdej trasie. Charakterystyczną zaletą tego modelu jest połączenie dynamicznych parametrów jazdy z niskim zużyciem paliwa – średnie zużycie w ruchu mieszanym oscyluje w granicach 5,5-7,2l/100km, a przy oszczędnym stylu jazdy można uzyskać jeszcze lepsze wyniki. Klimat kabiny to najwyższy standard segmentu premium – wygodne, wentylowane fotele, obszerne wnętrze, rozbudowany system info-rozrywki, a także liczne rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, jak w pełni adaptacyjny tempomat, aktywne zawieszenie czy asystent martwego pola. Bagażnik liczy niemal 500l, a płaskie podłogi dają pasażerom dużo przestrzeni na nogi. Zawieszenie wielowahaczowe charakteryzuje się kompromisem między komfortem a prowadzeniem, chociaż w wersji R-Design jest mocniej utwardzone pod dynamiczną jazdę. Silnik D5 to jednostka bardzo trwała, pod warunkiem dobrej obsługi olejowo-filtracyjnej, regularnych wymian rozrządu (łańcuch), oraz korzystania z wysokiej jakości paliwa. Typowe usterki ograniczają się do problemów z elektroniką sterującą, możliwymi awariami przepustnicy powietrza, zaworu EGR, a także okresowych zapchań DPF przy niewłaściwej eksploatacji w warunkach miejskich. Silnik nie jest kompatybilny z instalacją LPG – to nowoczesny diesel z bezpośrednim wtryskiem common rail i rozbudowaną elektroniką silnika. Koszty napraw są proporcjonalne do skomplikowania pojazdu, ale trwałość jednostki rekompensuje wydatki przy dużych przebiegach. S90 II 2.0 D5 to rekomendowane auto dla flot, rodzin i na długie podróże, oferujące wysoką wartość rezydualną. Możliwości tuningu skupiają się głównie na elektronicznym zwiększeniu mocy i poprawie charakterystyki pracy silnika. Do zalet zalicza się ponadprzeciętne osiągi, doskonały komfort, niskie spalanie względem mocy, a do wad – drogie serwisy, skomplikowaną elektronikę, sporadyczne awarie systemu oczyszczania spalin i konieczność stosowania wysokiej jakości paliwa.