Volvo V50 1.6 D 16V 110KM D4 164T to kompaktowe kombi wyposażone w popularny, ekonomiczny silnik wysokoprężny, który powstał przy współpracy z Grupą PSA i był szeroko stosowany w innych markach. Jednostka czterocylindrowa, 16-zaworowa z turbosprężarką i układem common rail generuje 110KM, co pozwala na sprawne przemieszczanie się zarówno w mieście, jak i podczas dłuższych podróży – przyspieszenie do 100km/h trwa nieco ponad 11 sekund, a moment obrotowy 240Nm daje komfort jazdy przy niskich obrotach. Największym atutem tej wersji Volvo V50 jest niskie zużycie paliwa – w warunkach miejskich wynosi ono około 5-5,5l/100km, w trasie przy spokojnej jeździe można uzyskiwać nawet 4,2l/100km, co czyni ten model idealnym wyborem dla osób dbających o budżet oraz chcących ograniczyć emisję CO2. Komfort jazdy jest typowy dla Volvo – dobrze wyciszona kabina, obszerne i wygodne fotele, solidne zawieszenie zapewniające stabilność i bezpieczeństwo nawet na gorszych nawierzchniach. Wyniki testów Euro NCAP potwierdzają wysoki poziom ochrony pasażerów. W kwestii trwałości silnika, przy odpowiednim serwisie i regularnej wymianie oleju silnik pracuje bez problemów do wysokich przebiegów, choć typowe usterki dotyczą głównie osprzętu – mogą wystąpić awarie turbosprężarki (głównie przy przekroczeniu zalecanego przebiegu), zaworu EGR czy filtra cząstek stałych DPF, który bywa kłopotliwy przy użytkowaniu auta głównie w mieście. Poza tym pojawiają się braki mocy, przestoje na biegu jałowym lub problemy z uruchomieniem silnika, najczęściej wynikające z zanieczyszczenia wtryskiwaczy lub zużycia dwumasowego koła zamachowego. Koszty napraw są umiarkowane, zamienniki części są szeroko dostępne, koszt regeneracji turbosprężarki lub wtryskiwaczy nie jest wygórowany, co sprzyja utrzymaniu tego modelu w dobrej kondycji bez dużych wydatków. Samochód nie nadaje się do montażu instalacji LPG, możliwości tuningu są ograniczone, choć delikatny chiptuning pozwala zwiększyć moc nawet do 125KM. V50 1.6 D 110KM najczęściej wybierają osoby poszukujące auta ekonomicznego do pracy lub jako auto flotowe, a także rodziny ceniące duży bagażnik i funkcjonalność przestrzeni ładunkowej. Wady to wrażliwość na regularny serwis, przeciętna dynamika z w pełni załadowanym autem oraz typowe dla tej konstrukcji bolączki osprzętu silnika. Zaletą są niskie spalanie, szeroka dostępność części i przewidywalność kosztów eksploatacji.