VOLVO V50 1.6 D2 16V 115KM D4 162T – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Volvo V50 1.6 D2 16V 115KM D4 162T to unowocześniona wersja popularnego diesla pod maską kompaktowego kombi tego szwedzkiego producenta. Silnik powstał na bazie współpracy Volvo z Grupą PSA, czterocylindrowy, z 16 zaworami i turbosprężarką, osiąga 115KM i 270Nm momentu obrotowego, które dostępne są już przy niskich obrotach. Ta technologia pozwala na bardzo ekonomiczną oraz płynną jazdę – w mieście realne zużycie paliwa wynosi około 5l/100km, natomiast w trasie bez problemu można zejść nawet do 4l/100km. Model D2 jest szczególnie polecany flotom oraz kierowcom pokonującym długie trasy, ze względu na bardzo niskie koszty eksploatacji, niskie emisje CO2 i długowieczność jednostki. Wnętrze samochodu zachowuje wszystkie walory marki Volvo: wygodne i bezpieczne fotele, nowoczesny kokpit o dobrej ergonomii oraz wysoką jakość wykonania. Trwałość silnika D2 jest oceniana bardzo dobrze, pod warunkiem stosowania wysokiej jakości oleju i filtrów oraz terminowych wymian. Typowe awarie to wszelkiego rodzaju problemy z osprzętem – usterki zaworu EGR, okresowe problemy z filtrem DPF (szczególnie przy użytkowaniu auta w mieście), zużycie turbosprężarki przy bardzo dużych przebiegach oraz incydentalnie usterki przetwornika ciśnienia doładowania. Modele z końcówki produkcji są bardziej odporne na usterki elektroniki i osiągają znacznie wyższe przebiegi bez napraw głównych. Koszty napraw nie są wysokie, szeroka dostępność części oraz dobrzy mechanicy specjalizujący się w dieslach PSA/Volvo pozwalają uniknąć kosztownych przestojów. Samochód znacznie lepiej wypada w trasie niż w mieście ze względu na regenerację DPF. Nie nadaje się do zamontowania LPG, a tuning ogranicza się do elektronicznego podniesienia mocy, co daje zauważalne efekty i nie obniża trwałości mechanizmów. Model docenią rodziny, ponieważ bagażnik pomieści większe zakupy lub bagaże wakacyjne, a po złożeniu oparć daje bardzo dużą przestrzeń ładunkową. Wśród minusów wymienia się podatność na zapychanie DPF, przeciętną dynamikę przy pełnym obciążeniu, delikatność układu sprzęgła i niekiedy niezbyt trwałe cewki i czujniki. Plusem jest natomiast ekonomika, przewidywalność napraw, komfort podróży oraz pewność prowadzenia, co czyni Volvo V50 1.6 D2 jednym z najlepszych wyborów dla osób szukających niedrogiego, wygodnego, trwałego auta kompaktowego w segmencie premium.