HYBRYDA BMW 3.0 R6 24V PLUG IN HYBRID POWER 489 571KM B58B30S – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik hybrydowy BMW B58B30S to rzędowa jednostka sześciocylindrowa o pojemności 3.0l, wyposażona w 24 zawory, turbodoładowanie typu TwinPower Turbo, bezpośredni wtrysk paliwa High Precision Injection, system podwójnego VANOS oraz Valvetronic. W hybrydowej wersji plug-in, do silnika spalinowego o mocy 313-380KM dołączony jest silnik elektryczny eDrive generujący 197KM – co w zależności od modelu daje moc systemową od 489 do 571KM. Układ korzysta z akumulatorów o pojemności 22 do 29kWh, zapewniając realny zasięg na trybie elektrycznym do 80km. Typowe zastosowania tego silnika obejmują modele BMW Serii 5, Serii 7, X5 oraz flagowy XM. Wersja plug-in pozwala na jazdę w trybie całkowicie elektrycznym, automatycznym lub z oszczędzaniem baterii. Realne spalanie średnio wynosi 2.3–4.4l/100km przy naładowanej baterii, ale przy rozładowanej i dynamicznej jeździe może przekroczyć 8l/100km, natomiast katalogowe to nawet 1.5–2.1l/100km. Kultura pracy tej konstrukcji stoi na bardzo wysokim poziomie, typowe dla BMW są niska wibracja i bardzo dobra elastyczność, także dzięki szybkiemu przełączaniu trybów pracy oraz świetnej współpracy układów. Trwałość jest oceniana wysoko, jednak samochody używane intensywnie w trybie hybrydowym wymagają okresowej kontroli układu elektrycznego, regularnej diagnostyki akumulatora trakcyjnego oraz serwisowania zaworów i turbosprężarek. Typowe usterki to awarie elektroniki (czujniki, sterowniki), uszkodzenia wiązek wysokonapięciowych i zużycie mechaniczne napinaczy łańcucha rozrządu. Koszty naprawy są wysokie zarówno ze względu na skomplikowanie układu, jak i cenę części. Jednostka praktycznie nie współpracuje z instalacjami LPG – jest nieopłacalna z racji konstrukcji i elektroniki. Dla flot i rodzin to motor dla wymagających użytkowników ceniących oszczędność paliwa oraz dynamikę, choć kosztem wyższych kosztów obsługi. W mieście wyróżnia się wysoką efektywnością w codziennych dojazdach, a na trasie cechują go duża rezerwa mocy i komfortowa jazda. Podatność na tuning jest umiarkowana – fabryczna hybryda nie pozostawia wiele marginesu bezpieczeństwa, a modyfikacje są kosztowne i ograniczone przez elektronikę.