HYBRYDA FERRARI 3.0 V6 24V BITURBO PLUG IN HYBRID 830KM F136BC – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Ferrari 3.0 V6 24V Biturbo Plug-In Hybrid F136BC to zaawansowana jednostka montowana m.in. w modelach 296 GTB i GTS. To silnik benzynowy w układzie V6 (120°), o pojemności 2,992cm³, 24 zaworach, stosujący bezpośredni wtrysk oraz doładowanie dwiema turbosprężarkami. Mechanicznie jednostka F136BC generuje 663KM przy 8,000obr./min i 740Nm momentu obrotowego, a w połączeniu z silnikiem elektrycznym moc systemowa to imponujące 830KM. Hybrydowy napęd oferuje tryb PHEV z możliwością jazdy w pełni elektrycznej nawet do 25km, dzięki zastosowaniu baterii o pojemności użytkowej 7,45kWh. Przeciętne katalogowe zużycie paliwa to ok. 6.4l/100km, choć w praktyce – zwłaszcza przy sportowej jeździe – realnie będzie znacznie wyższe. Układ napędowy pozwala osiągnąć 0–100km/h w 2,9s i prędkość maksymalną 330km/h, co plasuje tę jednostkę w ścisłej czołówce jeśli chodzi o osiągi plug-inów na rynku. Kultura pracy stoi na najwyższym poziomie, silnik błyskawicznie reaguje na gaz, wibruje bardzo nisko i podkreśla ekskluzywny charakter auta. Trwałość zależna jest od stylu eksploatacji – wyczynowa jazda skraca żywotność, szczególnie elementów turbosprężarek, układu chłodzenia, przekładni DCT oraz wysokoobrotowych łożysk silnika. Typowe awarie dotyczą drobnych usterek elektroniki, przegrzewania się ogniw trakcyjnych i zużycia elementów DCT, a koszty napraw są bardzo wysokie. Usterki mechaniczne najczęściej wynikają z ekstremalnych przeciążeń oraz pracy na wysokich obrotach. Ferrari nie oferuje wersji z LPG ani nie umożliwia jej montażu. Zastosowanie tej hybrydy jest bardzo ograniczone – głównie segment supersamochodów. Modułowa konstrukcja pozostawia niewielkie pole do tuningu seryjnego, a wszelkie modyfikacje praktycznie zawsze skutkują utratą gwarancji oraz podniesieniem ryzyka awarii. Dla rodzin i flot pojazd jest nieodpowiedni – to jednostka dla entuzjastów wysokich osiągów. W miejskiej jeździe hybryda pozwala wykorzystać tryb bezemisyjny, w trasie natomiast kluczowe są osiągi i wyjątkowe właściwości dynamiczne. Serwisowanie i naprawy możliwe są jedynie w autoryzowanych punktach Ferrari, a koszt utrzymania samochodu plasuje się na najwyższym poziomie wśród aut drogowych.