HYBRYDA HONDA 1.5 16V I MMD EHEV HYBRID 122KM LEB8 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Hybrydowy silnik Honda 1.5 16V i-MMD e:HEV z kodem LEB8 to nowoczesna konstrukcja Honda stosowana od 2019 roku, np. w Hondzie Jazz e:HEV, HR-V, a także City Hybrid. Silnik benzynowy, czterocylindrowy, o pojemności 1498 cm³ z 16 zaworami i cyklem Atkinsona osiąga 98KM i 131Nm, ale w połączeniu z silnikiem elektrycznym moc systemowa wynosi 122KM i 253Nm. Jednostka napędowa pracuje w trybie szeregowo-równoległym (i-MMD – intelligent Multi-Mode Drive) z dużym udziałem napędu elektrycznego w ruchu miejskim; układ hybrydowy pozwala na jazdę bezemisyjną na krótkich dystansach. Realne spalanie w cyklu mieszanym to ok. 4,2-5,0l/100km, w mieście często poniżej 4,5l/100km, katalogowo 3,6-3,9l/100km. Kultura pracy układu jest wysoka – silnik jest cichy przy niskich obciążeniach, sprawnie i płynnie zmienia tryby jazdy; moment dostępny od zera przekłada się na dynamiczne ruszanie. Trwałość jednostki oceniana jest bardzo wysoko przy regularnym serwisie, jednak układ wymaga bezwzględnego przestrzegania wymian płynów i diagnostyki akumulatorów litowo-jonowych. Typowe awarie dotyczą wczesnych partii – rzadko elektronika układu hybrydowego lub niedomagania czujników, jednak przypadki te są rzadkie i zwykle usuwane w ramach gwarancji. Koszty serwisu, poza elementami baterii czy falownika, są porównywalne do klasycznej jednostki benzynowej. Usterki pojawiają się najczęściej po dużych przebiegach, a tuning ogranicza się do aspektów elektronicznych. Silnik doskonale sprawdza się w flotach miejskich oraz u rodzin ceniących ekonomikę, nie nadaje się pod LPG. Wrażenia z jazdy miejskiej są bardzo pozytywne – szybkie ruszanie, minimalna konsumpcja paliwa, w trasie silnik nieco podnosi spalanie przy wyższych prędkościach ale wciąż pozostaje oszczędny.