HYBRYDA MERCEDES 1.3 R4 16V EQ POWER PHEV 218KM M282 81 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Mercedes 1.3 R4 16V EQ Power PHEV o oznaczeniu M282 81 to hybrydowy silnik z wtryskiem bezpośrednim, pojemności 1332 cm³, czterocylindrowy rzędowy, z 16 zaworami oraz turbo, oferujący moc spalinową ok. 160KM i generujący systemowo 218KM oraz 450Nm w hybrydowym plug-in z silnikiem elektrycznym o mocy 75kW. Stosowany jest od 2019 roku przede wszystkim w Mercedesach klasy A 250e, B 250e, CLA 250e, GLA 250e i GLB 250e. Technologia EQ Power zapewnia pełne ładowanie z gniazdka, zasięg elektryczny do 70km, a katalogowe zużycie paliwa sięga zaledwie 1,1-1,6l/100km, realne spalanie zależy od ładowania i wynosi średnio 3,2-4,5l/100km. Kultura pracy zespołu napędowego jest bardzo wysoka, a automatyczna skrzynia biegów (8G DCT) gwarantuje płynność jazdy. Trwałość jednostki zależy od serwisowania – regularnych wymian oleju, dbałości o układ chłodzenia baterii i elektroniki wysokiego napięcia. Częste awarie to głównie problemy z elektroniką sterującą i systemem ładowania, zaś sama jednostka spalinowa cieszy się dobrą opinią pod względem trwałości. Naprawy hybrydy bywają kosztowne, szczególnie w autoryzowanym serwisie, serwisowanie ogniw czy modułów falownika zaleca się wykonywać w wyspecjalizowanych warsztatach. Usterki mechaniczne typowe dla tej jednostki to wycieki oleju, sporadyczne awarie układu rozrządu oraz osprzętu silnika, tuning ogranicza się głównie do modyfikacji mapy ECU. Silnik nie powinien być eksploatowany na LPG. Jednostka doskonale sprawdza się w rodzinnych hatchbackach i SUV-ach miejskich, jak również samochodach korporacyjnych. W mieście jazda praktycznie bezkosztowa dzięki napędowi elektrycznemu, na trasie spalanie rośnie, jednak jest akceptowalne, a dynamika pozawala na pewną i komfortową podróż.