SILNIK 1.4 16V TFSI E TRON – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Jednostka 1.4 16V TFSI e-tron, stosowana w grupie Volkswagen, to hybrydowy napęd typu plug-in hybrid, łączący czterocylindrowy silnik rzędowy z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem (turbo, intercooler) o pojemności 1395cm³ (kody CUKB, CXUA) z silnikiem elektrycznym. Moc systemowa zestawu to 204KM i 350Nm, sam motor benzynowy generuje 150KM i 250Nm, a elektryczny 102KM i 330Nm. Silnik współpracuje z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią S Tronic i napędem na przednią oś. Zastosowana bateria litowo-jonowa o pojemności 8.8kWh pozwala na realny zasięg elektryczny do 40–50km i bardzo niskie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (ok. 2l/100km deklarowane, 3.5–5l/100km realne, przy częstym ładowaniu). Konstrukcja ta wyróżnia się wysoką kulturą pracy, dobrym wyciszeniem i dynamiką (przyspieszenie do 100km/h w 7.6s). Najczęściej spotykana w Audi A3 e-tron oraz pokrewnych modelach koncernu VW. Trwałość samego silnika jest dobra dzięki dopracowanemu układowi chłodzenia i smarowania, jednak awarie układu hybrydowego oraz wysoka złożoność elektroniki czy systemu ładowania zwiększają koszty potencjalnych napraw. Najczęstsze usterki: uszkodzenia akumulatorów trakcyjnych po dużym przebiegu, awarie sterowników elektroniki, wycieki z intercoolera lub pompy cieczy chłodzącej, nieszczelności układu EGR lub zaworów DOHC, sporadycznie problemy z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Koszty napraw wysokie, lecz rosnąca dostępność zamienników i regeneracji obniża ryzyko eksploatacji dla flot i użytkowników prywatnych. Silnik nie nadaje się do montażu LPG ze względu na bezpośredni wtrysk i obecność turbosprężarki, a tuning opiera się głównie o zmiany oprogramowania lub poprawę wydajności chłodzenia. Układ doskonale sprawdza się w mieście (jazda bezemisyjna) i na autostradzie (pełna moc systemu). System elastyczny i dynamiczny, polecany rodzinom oraz użytkownikom flot korzystającym z niskich kosztów eksploatacji przy częstym ładowaniu.