HYBRYDA CHEVROLET/VOLT OPEL 1.4 VOLTEC R4 16V RANGE EXTENDER HYBRID 150KM LUU – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 1.4 Voltec (kod LUU), wykorzystywany jako generator w hybrydowym układzie typu range extender w samochodach Chevrolet Volt i Opel Ampera, to czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1398cm³ i 16 zaworach, współpracująca z zaawansowanym zespołem napędowym EV. Silnik włącza się głównie w celu doładowania baterii litowo-jonowej lub wspierania napędu przy niskim poziomie energii, co pozwala na uzyskanie bardzo niskiego zużycia paliwa przy typowej eksploatacji hybrydowej – katalogowo nawet 1,2-1,5l/100km, zaś w trybie wyłącznie spalinowym realne spalanie wynosi 5-7l/100km. Moc systemowa sięga 150KM, a sam silnik spalinowy generuje 86KM, bazując na wtrysku wielopunktowym, DOHC i rozrządzie na łańcuchu. Do głównych zalet należy wysoka efektywność energetyczna w jeździe miejskiej i niskie koszty eksploatacji oraz bardzo dobra kultura pracy – silnik zazwyczaj uruchamia się cicho, bez znacznych wibracji. Typowe zastosowanie to Chevrolet Volt (2011-2015), Opel Ampera (2012-2016); układ jest odporny na typowe awarie silników klasycznych, jednak użytkownicy zgłaszają sporadyczne problemy z czujnikami, zaworami EGR i układem chłodzenia. Koszty napraw są umiarkowane, choć dostępność części zamiennych nie jest tak szeroka jak w przypadku popularnych jednostek wolnossących. Silnik, mimo doładowania, dobrze współpracuje z LPG w praktyce bardzo rzadko, bo instalacje LPG nie są preferowane przez konstrukcję układu hybrydowego. Długowieczność jednostki szacowana jest na ponad 250,000km przy regularnym serwisowaniu. Jednostka uznawana jest za idealną dla flot miejskich oraz dla rodzin, ceniących oszczędność paliwa i niskie emisje CO2 (katalogowo poniżej 50g/km). Podatność na tuning jest niska, a jakakolwiek modyfikacja jednostki może skutkować nieprzewidywalnym działaniem systemów hybrydowych. W trasie silnik przy jeździe EV i okazjonalnym wsparciu spalinowego pozostaje oszczędny, natomiast w mieście w trybie pełnej hybrydy praktycznie nie pobiera paliwa.