HYBRYDA HONDA 1.5 16V IMA HYBRID R4 PEŁNA 137KM LEA1 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik Honda 1.5 16V IMA Hybrid (LEA1), stosowany przede wszystkim w modelach Honda CR-Z FL (2013-2016), charakteryzuje się szeregowym układem hybrydowym IMA (Integrated Motor Assist), zbudowanym w oparciu o wolnossącą jednostkę benzynową 1.5 o mocy 114-121KM i momencie 145Nm, wspieraną przez silnik elektryczny 20KM, zapewniając moc systemową do 137KM. Silnik wyposażony jest w wielopunktowy wtrysk paliwa oraz rozrząd DOHC, z napędem paska, układ 4-cylindrowy, 16-zaworowy. Średnie realne spalanie oscyluje na poziomie 5-5.5l/100km w trasie i 5.5-7l/100km w mieście. Kultura pracy jest wysoka, silnik równomiernie rozwija moc, wykazuje dużą elastyczność – szczególnie wyczuwalną dzięki wsparciu elektrycznemu przy ruszaniu i przyspieszaniu. Typowe awarie dotyczą głównie układu hybrydowego – zużycia baterii (koszt wymiany do 4-8 tys. zł), sporadycznie zgłaszane są drobne usterki elektroniki i czujników po przebiegu powyżej 200,000km. Koszty serwisowania są przeciętne, a części do jednostki napędowej i napędu hybrydowego dostępne pośrednio. Jednostka jest odporna na tuning mechaniczny, inwazyjne zmiany nie są zalecane ze względu na złożoność współpracy układów. Idealnie sprawdza się w zastosowaniach miejskich i rodzinnych, gdzie doceniana jest oszczędność i trwałość. Wielu użytkowników floty wybiera te jednostki ze względu na relatywnie niskie spalanie i znikomą awaryjność. Silnik nie jest zalecany do instalacji LPG ze względu na specyfikę wspomagania elektrycznego. W mieście przewaga hybrydy jest wyraźna, a w trasie spalanie i dynamika są na akceptowalnym poziomie.