HYBRYDA TOYOTA 1.5 VVT-I HYBRID R4 16V 99KM 1NZ-FXE – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Toyota 1.5 VVT-I Hybrid 1NZ-FXE to kultowy, wolnossący silnik 1.5L z rozrządem DOHC, 16 zaworów, czterocylindrowy, o mocy 99KM (systemowa do 110KM z silnikiem elektrycznym), pracujący w cyklu Atkinsona, połączony z przekładnią e-CVT i w pełni hybrydowym napędem (FHEV). Jednostka stosowana m.in. w Toyocie Prius II (2004-2009) oraz Toyota Yaris Hybrid, znana z legendarnej trwałości oraz odporności na zużycie. Zużycie paliwa w cyklu miejskim potrafi wynosić 3.5-4.5l/100km, na trasie wzrasta do 5-5.5l/100km. Silnik pracuje bardzo cicho i równo, energia elektryczna wspomaga ruszanie i przyspieszenia, co zapewnia wysoką kulturę jazdy w mieście. Jednostka jest praktycznie bezawaryjna przy odpowiednim serwisie – typowe usterki to awarie baterii (wymiana po około 300 tys. km), sporadycznie przepalenie cewek zapłonowych, nagary na zaworach oraz problemy z konwerterem e-CVT po większym przebiegu. Koszty napraw umiarkowane, wymiana aku trakcyjnego kosztuje 5-7 tys. zł, regularna obsługa tańsza niż w klasycznych benzynach. Silnik dobrze znosi jazdę w flotach i rodzinach, choć nie nadaje się do LPG. Podatność na tuning jest marginalna. W jeździe miejskiej hybryda ta jest niezrównana pod względem niskiego spalania, na trasie mniej oszczędna, ale niezawodna.