SILNIK 2.0 TWIN POWER IPERFORMANCE B48 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 2.0 Twin Power iPerformance B48 to czterocylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 1998ccm, 16 zaworach i bezpośrednim wtrysku paliwa, sygnowana przez BMW nowej generacji. Zastosowany w wariantach plug-in hybrid (m.in. 330e G20, 225xe, X3 xDrive30e), oferuje moc spalinową 184–197KM, z silnikiem elektrycznym dostarczającym 109KM, łączną moc systemową 292–326KM oraz moment 420–500Nm. Technologia Twin Power Turbo zapewnia wysoką sprawność i dynamiczne przyspieszenia, a napęd na cztery koła xDrive dostępny w wybranych modelach podnosi bezpieczeństwo. Katalogowe zużycie paliwa to 1.7–2.0l/100km, lecz rzeczywiste przy regularnych trasach wynosi 6.5–8l/100km, przy czym jazda miejska z ładowaniem pozwala zredukować koszty do minimum. Kultura pracy silnika stoi na najwyższym poziomie – cichy, płynny w przechodzeniu pomiędzy trybami pracy, cechuje się niezłym wyciszeniem, choć przy ostrym przyspieszaniu odczuwalne są dźwięki jednostki spalinowej. Trwałość deklarowana na ponad 300,000km, lecz rzeczywiste użytkowanie wykazuje, że bateria traci powoli pojemność głównie przy częstym ładowaniu po kilku latach. Najczęstsze problemy to usterki elektroniki, czujników, układu chłodzenia baterii, wycieki oleju i awarie elementów rozrządu. Koszty serwisowania wysokie; wymiana baterii lub podzespołów elektroniki to inwestycja kilku-kilkunastu tysięcy zł. Instalacja LPG nie jest możliwa z powodu zaawansowanej technologii. Silnik doskonale nadaje się do flot i rodzin oczekujących dynamicznego stylu jazdy przy zachowaniu niskich kosztów codziennych, pod warunkiem regularnego ładowania. Wersje tuningowane spotyka się sporadycznie, ingerencja w soft wymaga dużej wiedzy.