Silnik hybrydowy 2.5 16V Hybrid 2AR-FSE to jednostka wykorzystywana w hybrydowych modelach Toyoty oraz Lexusa, m.in. Camry Hybrid, RAV4 Hybrid oraz ES 300h. Silnik oparty jest na czterocylindrowym, rzędowym silniku benzynowym o kodzie 2AR-FSE (rozrząd DOHC, 16 zaworów, D-4S – system bezpośredniego i pośredniego wtrysku paliwa) i mocy ok. 178KM, do tego współpracuje z silnikiem elektrycznym, co pozwala uzyskać łączną moc systemową ok. 218-222KM. Maksymalny moment obrotowy zespołu spalinowego to 221Nm. Układ działa na zasadzie pełnej hybrydy (Full Hybrid), pozwalającej na krótkie odcinki jazdy w trybie EV oraz rekuperację energii podczas hamowania. Średnie realne zużycie paliwa to 5-6l/100km, katalogowo często poniżej 5l, co czyni tę jednostkę idealną do ruchu miejskiego oraz tras, gdzie cechuje się niskimi kosztami eksploatacji. Kulturę pracy ocenia się bardzo wysoko, a płynna, bezstopniowa przekładnia e-CVT wspomaga komfort jazdy. Silnik uchodzi za bezawaryjny przy regularnych przeglądach, a typowe usterki to sporadyczne awarie inwertera lub akumulatora hybrydowego po kilkunastu latach lub ponad 200 tys. km. Koszty napraw są umiarkowane, choć wymiana akumulatora jest kosztowna – na szczęście rzadko konieczna przed 250 tys. km. Trwałość podstawowych komponentów przewyższa standardowe jednostki spalinowe, również ze względu na łagodniejszy tryb pracy. Do flot i rodzin idealny dzięki przestronności, oszczędności i niezłej dynamice. Współpraca z LPG jest teoretycznie możliwa, lecz rzadko praktykowana i raczej niezalecana ze względu na specyfikę wtrysku. Możliwości tuningu są ograniczone, a podniesienie mocy czy wydajności wymaga zaawansowanej ingerencji w oprogramowanie – producent nie przewiduje fabrycznych modyfikacji. Silnik doskonale radzi sobie w mieście (często działa na napędzie elektrycznym), na trasie nieco większe zużycie, ale bardzo wysoka niezawodność.
Strona główna Silniki hybrydowe SILNIK 2.5 16V HYBRID 2AR FSE – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE...