3.0-litrowy silnik hybrydowy N55 Active Hybrid łączy sześciocylindrową jednostkę benzynową twin-scroll turbo o kodzie N55B30A z silnikiem elektrycznym, wykorzystywany głównie w luksusowych modelach BMW m.in. serii 5 ActiveHybrid (F10) oraz serii 3 ActiveHybrid (F30). Silnik benzynowy dysponuje mocą 306KM, a wraz z silnikiem elektrycznym suma systemowa to imponujące 340KM i 450Nm, co przekłada się na znakomite osiągi i dynamiczne przyspieszenia (0-100km/h ok. 5,3s). Układ mild hybrid (połączenie klasycznego silnika spalinowego z równolegle pracującym silnikiem elektrycznym), typ hybrydy pełnej. Średnie spalanie katalogowe to 6,4l/100km, jednak w rzeczywistości wynosi 7-9l/100km w cyklu mieszanym i potrafi przekroczyć 10l podczas dynamicznej jazdy. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, szybkim reagowaniem na dodanie gazu oraz dużą elastycznością, jednak w trybie elektrycznym pokonuje jedynie krótkie odcinki (max kilka km przy miejskiej jeździe), co czyni go mniej ekonomicznym od nowoczesnych PHEV. Trwałość jednostki N55 jest dobra, lecz wymaga uwagi na serwis olejowy i chłodzenie turbosprężarki; typowe awarie to uszkodzenia cewek zapłonowych, problemy z VANOS czy wycieki oleju spod uszczelki pokrywy zaworów. Układ hybrydowy bywa wrażliwy na przegrzewanie i awarie przetwornic, aczkolwiek większość usterek daje się usunąć w niezależnych warsztatach. Koszty napraw są wyższe niż przeciętnie, zwłaszcza przy awariach baterii lub elektroniki zarządzającej. Napęd nie współpracuje z LPG, a tuning jest ograniczony przez stopień integracji systemów elektrycznych i spalinowych – możliwy, lecz wymaga specjalistycznego oprogramowania. W ocenie flot i rodzin wyróżnia się komfortem oraz dynamiką, ale nie należy do najbardziej ekonomicznych. W trasie silnik zapewnia dobre osiągi, lecz wysokie spalanie może zniechęcić do codziennych dojazdów na dłuższych dystansach bez regularnego doładowania baterii.
Strona główna Silniki hybrydowe SILNIK 3.0 ACTIVE HYBRID N55 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I...