SILNIK 3.5 V6 HYBRID VQ35HR – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 3.5 V6 HYBRID VQ35HR to zaawansowana jednostka napędowa stworzona przez Nissana, będąca jednym z najlepszych reprezentantów technologii hybrydowych segmentu premium. Jednostka VQ35HR wykorzystywana jest m.in. w modelach Infiniti Q50 Hybrid oraz innych autach segmentu luksusowego. Technicznie silnik bazuje na 6-cylindrowym układzie w konfiguracji V, z 24 zaworami sterowanymi przez dwa wałki rozrządu i innowacyjnym systemem zmiennych faz rozrządu CVTC. Nowoczesny, bezpośredni wtrysk paliwa (NDIS – Nissan Direct Ignition System) gwarantuje wysoką kulturę pracy, niskie zużycie paliwa oraz dynamiczną charakterystykę. Do jednostki spalinowej o mocy 306KM i 350Nm momentu obrotowego dołączony został silnik elektryczny generujący dodatkowe 68KM, co w sumie daje aż 364KM mocy systemowej oraz potężny 546Nm moment obrotowy. Układ napędowy współpracuje z 7-biegową automatyczną skrzynią i napędem na tył. Realne spalanie hybrydy Infinity Q50 czy Q70 oscyluje wokół 7,5-8,5l/100km w mieście i 6-7l/100km w trasie, co potwierdza wysoką efektywność systemu hybrydowego, szczególnie przy odpowiednim korzystaniu z trybów jazdy: ECO, Snow czy Sport. Producent deklaruje trwałość jednostki na poziomie ponad 300,000km przy przestrzeganiu interwałów serwisowych (wymiana oleju co 7,500-15,000km, kontrola układu chłodzenia, regularne przeglądy elektroniki). Jednostka słynie z „pancernej” konstrukcji, jednak głównymi awariami, jakie odnotowują użytkownicy to drobne usterki osprzętu elektrycznego, zużycie akumulatora trakcyjnego po ok. 200-250,000km, a także możliwe wycieki płynu chłodniczego i sporadyczne błędy sterowników hybrydy. Kompleksowy serwis hybryd wymaga specjalistycznych narzędzi i dedykowanej wiedzy, co wiąże się z ponadprzeciętnymi kosztami napraw. Jednostka praktycznie nie nadaje się do adaptacji LPG ze względu na stopień zaawansowania i hybrydową integrację. Potencjał tuningowy ograniczony jest do reprogramowania elektroniki; mechaniczne modyfikacje bywają kosztowne i ryzykowne. Motor sprawdza się doskonale we flotach premium i jako rodzinny napęd – wysoka moc, niezawodność oraz komfortowa, cicha praca. Silnik gwarantuje dynamiczną jazdę – przy spokojnej eksploatacji pozwala na relaksującą obsługę, a w trybie sport zapewnia osiągi godne mocnych benzynowych V6. Kultura pracy jest wzorowa, a adaptacyjne systemy pomagają w codziennym użytkowaniu zarówno w zatłoczonych miastach, jak i na autostradzie.