SILNIK 4.0 V8 E HYBRID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 4.0 V8 E Hybrid to nowoczesna jednostka napędowa klasy wyższej wykorzystywana w modelach sportowo-luksusowych takich jak Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid czy Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. To potężny, 8-cylindrowy motor z widlastym układem (V8) o pojemności 3996cm3, który w połączeniu z technologią turbo generuje moc dochodzącą do 571KM (wersja Panamera Turbo S E-Hybrid osiąga nawet 700-770KM mocy systemowej), a moment obrotowy przekracza 850Nm dzięki pracy silnika elektrycznego wspomagającego jednostkę spalinową. Układ benzynowy typu twin-turbo zapewnia bardzo wysoką kulturę pracy, niemal niewyczuwalne przełączanie trybów oraz wyjątkową elastyczność w trakcie jazdy miejskiej. Typowa prędkość przyspieszenia do 100km/h to ok. 3,4-3,6 sekundy, co stawia tę hybrydę w elitarnym gronie najmocniejszych seryjnych silników V8. Realne zużycie paliwa zależy od zastosowania i stopnia wykorzystania możliwości elektrycznych – w ruchu miejskim i na krótkich dystansach możliwe jest osiągnięcie zużycia nawet poniżej 3l/100km przy założeniu pełnego doładowania baterii z zewnętrznego źródła, natomiast przy agresywnej jeździe po autostradzie spalanie wzrasta do 10-14l/100km. W praktyce użytkownicy notują średnie 7-9l/100km przy zbilansowanym korzystaniu z napędu hybrydowego. Do atutów należy fantastyczna kultura pracy, wyśmienita dynamika, szybka reaktywność oraz bardzo dobra współpraca silnika z automatyczną skrzynią (8-biegowy automat). Jednostka jest jednak bardzo zaawansowana serwisowo – wymaga częstych inspekcji oraz regularnej obsługi układu chłodzenia, systemu hybrydowego i invertera, a także dedykowanych przeglądów elektroniki i kontrolowania poziomu oleju. Do typowych usterek należą sporadyczne awarie układów sterowania hybrydą, wycieki oleju z układu turbo, a także zużycie baterii po dłuższych przebiegach powyżej 200,000km. Koszty eksploatacji i napraw są wysokie, co wpisuje się w segment aut luksusowych i sportowych. Motor nie nadaje się na montaż LPG i nie jest rekomendowany do adaptacji flotowej poza firmami świadczącymi usługi VIP lub transport premium, za to wśród wymagających rodzin i miłośników mocnych hybryd stanowi szczytowy wybór. Potencjał tuningowy ogranicza się do programowych poprawek systemu sterującego silnikiem i napędem. Z racji wysokiej mocy oraz momentu gwarantuje rewelacyjne wrażenia zarówno na torze, jak i podczas codziennej eksploatacji.