Silnik Ford 2.5 16V Duratec CVT Hybrid to kluczowa jednostka napędowa stosowana m.in. w Fordzie Kuga Hybrid, Mondeo Hybrid, S-Max Hybrid oraz Fordzie Tourneo Custom PHEV. To konstrukcja czterocylindrowa, wolnossąca, o pojemności 2,5 litra (2488-2496 cm³), oparta na nowoczesnym cyklu Atkinsona, z 16 zaworami i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Zintegrowany silnik elektryczny o mocy 125KM generuje 200Nm, a moc systemowa hybrydy w wersji FHEV to 180-190KM, natomiast w wersji PHEV sięga 225-232KM (w Tourneo nawet 233KM), co zapewnia dobre osiągi i możliwość jazdy bezemisyjnej na dystansie kilku kilometrów w trybie EV do 50km/h. Skrzynia bezstopniowa CVT zapewnia płynność przekazywania mocy i brak szarpnięć w dynamicznych przyspieszeniach, co znacząco poprawia komfort codziennej jazdy zarówno w mieście, jak i w trasie. Średnie spalanie realne w trybie hybrydowym dla Forda Kuga utrzymuje się w granicach 5,8-6,5l/100km, w trasie ok. 6,5-7l, a katalogowe według WLTP to 1,2-5,5l/100km (PHEV; zależnie od ładowania). Kultura pracy silnika to duża zaleta: układ startuje niemal bezgłośnie, a podczas spokojnej jazdy dominuje napęd elektryczny, co ogranicza hałas i zużycie paliwa. Jednostce zarzuca się głośniejszą pracę pod większym obciążeniem (wysokie obroty w CVT), jednak komfort podróży utrzymuje się na wysokim poziomie. Trwałość silnika jest bardzo dobra – konstrukcja jest udana i sprawdzona, a typowe usterki dotyczą głównie układu chłodzenia baterii hybrydowej, sporadycznie falownika oraz elektroniki sterującej. Wersje PHEV wymagają regularnego ładowania dla zachowania efektywności i niskich kosztów eksploatacji, a najczęstsze awarie to wyeksploatowane ogniwa baterii trakcyjnej po wysokich przebiegach, co wiąże się z wysokimi kosztami wymiany. Silnik ten nie jest zalecany do instalacji LPG – ingerencja w układ sterowania oraz praca na cyklu Atkinsona wykluczają gazowe zasilanie. Naprawy jednostki spalinowej są umiarkowanie kosztowne, lecz serwisowanie osprzętu i komponentów hybrydowych wymaga wyspecjalizowanych warsztatów. Jednostka polecana dla flot – niskie spalanie, atrakcyjne koszty serwisowe oraz dynamiczna jazda. Sprawdzi się także w rodzinnych SUV-ach, zwłaszcza dzięki wysokiej przestronności modeli takich jak Kuga Hybrid czy S-Max Hybrid. Podatność na tuning jest niska – modyfikacje ograniczają się głównie do zmiany ustawień sterownika bez wymiernych zysków. Silnik Ford 2.5 Duratec Hybrid to bardzo dobra propozycja dla osób szukających ekonomicznej, trwałej i sprawnej hybrydy w przystępnej cenie oraz dla użytkowników, którym zależy na bezawaryjnej eksploatacji i ekologicznej jeździe bez kompromisów na mocy i funkcjonalności.
Strona główna Silniki hybrydowe SILNIK FORD 2.5 16V DURATEC CVT HYBRID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE...