SILNIK NISSAN 1.6 16V E POWER HYBRID 143KM – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik Nissan 1.6 16V e-Power Hybrid o mocy 143KM to zaawansowana konstrukcja łącząca nowoczesny napęd spalinowy z układem hybrydowym stosowana w takich modelach jak Nissan Juke, Renault Captur i Arkana. Jednostka bazuje na czterocylindrowym, szesnastozaworowym silniku 1.6 HR16DE o mocy 94KM z wtryskiem pośrednim, który wspomagają dwa silniki elektryczne – główny o mocy 49KM napędzający koła oraz dodatkowy, pełniący funkcję generatora i rozrusznika. Zespół hybrydowy korzysta z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1.2kWh i zautomatyzowanej czterobiegowej skrzyni przekładniowej. Całkowita moc systemu wynosi 143KM, a moment obrotowy jest dostępny natychmiast po wciśnięciu pedału gazu, co skutkuje bardzo dynamicznym ruszaniem i wygodą w ruchu miejskim. Realne spalanie w warunkach miejskich utrzymuje się zazwyczaj w granicach 4,8–5,8l/100km, przy czym katalogowa wartość to 4,7l/100km. Do zalet silnika należy bardzo płynna praca, cicha jazda na napędzie elektrycznym, niska emisja spalin oraz sprawne przełączanie napędu pomiędzy trybami pracy. Konstrukcja zapewnia wysoką trwałość dzięki prostocie układu benzynowego oraz optymalnym parametrom pracy. Silnik wymaga cyklicznej wymiany oleju i filtrów, a obsługa układu hybrydowego sprowadza się do diagnostyki i ewentualnego serwisu akumulatora, który według danych producenta powinien zachować parametry przez minimum 8–10 lat eksploatacji. Typowe awarie hybryd z serii e-Power to sporadyczne usterki elektroniki zarządzającej ładowaniem i modulacją pracy silników, niekiedy konieczność aktualizacji oprogramowania sterownika. Do częstych pytań należy też gotowość układu do instalacji LPG – tutaj zdecydowanie nie poleca się takiej modyfikacji ze względu na użycie wtrysku pośredniego z rozbudowaną elektroniką i konieczność precyzyjnego sterowania mieszanką paliwową w trybie hybrydowym. W praktyce mamy do czynienia z silnikiem, który doskonale nadaje się do jazdy miejskiej, gdzie większość pracy wykonuje napęd elektryczny, pozwalając na bardzo oszczędną i cichą jazdę, co cenią szczególnie użytkownicy flot oraz rodziny. W trasie zużycie paliwa rośnie do 5,8–6,5l/100km, ale nadal utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie. Koszty eksploatacyjne związane z serwisem są umiarkowane, a największe wydatki mogą dotyczyć baterii po upływie gwarancji. Usterki mechaniczne dotyczą zwykle elementów wyposażenia hybrydowego, takich jak przekaźniki, sterowniki czy osprzęt chłodzenia baterii. Jednostka pozbawiona jest potencjału do tuningu mechanicznego, natomiast aktualizacje softu mogą nieznacznie wpłynąć na dynamikę. W połączeniu z przemyślanym rozkładem komponentów napędowych i dobrze zestrojoną skrzynią, ten silnik jest wysoce praktyczny, godny polecenia do codziennej eksploatacji w ruchu miejskim i podmiejskim, a także oferuje bardzo dobry kompromis między osiągami, zużyciem paliwa, trwałością i wysoką niezawodnością.