SILNIK PSA 1.6 16V PURETECH R HYBRID EP6 FADTXHPR – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik PSA 1.6 16V PureTech R Hybrid o kodzie EP6 FADTXHPR zadebiutował w 2022 roku i stanowi topową odmianę hybryd plug-in dla Peugeota, DS Automobiles oraz Citroëna. Bazą napędu jest benzynowa jednostka 1.6 PureTech o mocy 225KM, wspierana aż dwoma silnikami elektrycznymi – pierwszy zintegrowany z przekładnią i napędem przednim (110KM), drugi montowany przy tylnej osi (113KM). Łączna moc systemu to najpierw 300, a w odmianach sportowych nawet 360KM. Układ mild oraz plug-in hybrid realizuje napęd na cztery koła, wysoką dynamikę i bardzo konkurencyjne osiągi (przyspieszenie do 100km/h w nieco ponad 5s). Bateria litowo-jonowa o pojemności 13,2kWh zapewnia do 59–67km zasięgu na prądzie i szybkie ładowanie, co umożliwia codzienną jazdę w trybie bezemisyjnym. Kultura pracy Hybrida R to cicha praca, szybka reakcja na gaz i brak wibracji przy każdym typie obciążenia, co w połączeniu z rozbudowanym systemem trybów jazdy (4WD, EV, Sport, Hybrid) czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych napędów w segmencie. Wykorzystywany w modelach Peugeot 3008 Hybrid4, 508 PSE oraz DS7 Crossback E-Tense. Technologia dwusprzęgłowa, skuteczny system chłodzenia, doładowane powietrze i rozbudowana elektronika czynią obsługę techniczną bardziej wymagającą, ale też znacznie poprawiają osiągi i komfort. Spalanie realne jest silnie uzależnione od stylu eksploatacji – przy częstym ładowaniu i miejskiej jeździe to 2–3l/100km, natomiast w trasie 7–8l/100km. Silnik wymaga serwisu na bardzo wysokim poziomie: regularna wymiana oleju, kontrola układu chłodzenia oraz przeglądy elektroniki. Typowe usterki to wciąż spotykane, choć zredukowane, problemy z łańcuchami rozrządu, okazjonalnie awarie osprzętu elektrycznego, wycieki oleju, błędy w pracy układu napędu tylnej osi czy nawet awarie pakietu bateryjnego po przebiegach powyżej 200 tys.km. Jednostka nie wspiera LPG, tuning praktycznie ograniczony jest do zmiany oprogramowania silnika i wybranych elementów osprzętu. Ze względu na wysoką moc, świetne osiągi i uniwersalność, silnik polecany jest kierowcom wymagającym, do flot premium, dużych rodzin i wszystkich, którzy szukają nowoczesnego kompromisu pomiędzy osiągami a ekologią.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: