SILNIK RENAULT 1.3 16V TCE MILD HYBRID 140KM 158KM H5HT – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Renault 1.3 16V TCe Mild Hybrid z kodem H5HT to konstrukcja stworzona we współpracy Renault-Nissan-Mitsubishi z Mercedesem, która od 2022 roku napędza szeroką gamę aut tej grupy – Captur, Arkana, Austral i Kadjar. Jednostka czterocylindrowa DOHC z turbosprężarką, pojemność 1332cm³, 16 zaworów, bezpośredni wtrysk i moc 140 lub 158KM zależnie od wersji, moment obrotowy do 260Nm. Miękki układ hybrydowy (mHEV) wykorzystuje 12V starter-generator i akumulator 0,15kWh, wspierający system start-stop, rekuperację oraz poprawiający płynność ruszania i elastyczność w korkach. Instalacja GPF spełnia normy Euro 6d-temp, a średnie spalanie katalogowe oscyluje wokół 5,7–6,3l/100km, realnie 6–7l w mieście i 5–6l na trasie. Niezwykle wysoka kultura pracy, szybka reakcja na gaz, niezwykle płynne działanie i niski poziom hałasu to atuty tej jednostki, także w długich trasach i podróżach rodzinnych. Zastosowanie turbosprężarki poprawia dynamikę nawet przy obciążeniu pełnym składem pasażerów. Trwałość tego silnika oceniana jest bardzo wysoko dzięki zaawansowanej technologii i sprawdzonym komponentom. Do typowych usterek zaliczamy wycieki oleju z pokrywy zaworów, sporadyczne zużycie łańcucha rozrządu przy zaniedbaniach serwisowych, pojedyncze przypadki błędów elektroniki czy czujnika położenia wałka. Użytkowanie i serwisowanie jest wygodne dzięki dużej dostępności części, szerokiemu wsparciu serwisowemu oraz bezproblemowej wymianie oleju co 15 tys.km, mimo że producent dopuszcza dłuższe interwały. Układ nie nadaje się do współpracy z instalacjami LPG przez bezpośredni wtrysk i filtr cząstek, tuning dozwolony głównie w formie software (chip tuning), czasami montuje się sportowy intercooler dla lepszych osiągów. Silnik ceniony za niską awaryjność, wysoką elastyczność i niskie koszty napraw, a w zastosowaniu flotowym i rodzinnym pozwala na długoletnią, ekonomiczną i wygodną eksploatację.