SILNIK TOYOTA 2.5 16V D 4S PLUG IN HYBRID E CVT A25A FXS – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik Toyota 2.5 16V D-4S Plug-in Hybrid e-CVT A25A-FXS stanowi obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie napędów hybrydowych, łącząc dynamiczność i wydajność napędu benzynowego z pełnoprawnym napędem elektrycznym umożliwiającym jazdę wyłącznie na prądzie przez 50-75 km. Jednostka dysponuje pojemnością 2,487 cm³, 16 zaworami, rozrządem DOHC, podwójnym układem wtryskowym D-4S (bezpośredni i pośredni) oraz zmiennymi fazami rozrządu. Silnik spalinowy osiąga moc 185-190KM, całkowita moc zespołu hybrydowego z silnikiem elektrycznym wynosi 225-225KM, a moment obrotowy 221Nm (spalinowy) wsparcie przez natychmiastowa reakcje napędu EV. Zastosowanie w modelach takich jak Toyota RAV4 Plug-in Hybrid oraz Suzuki Across Plug-in. Kluczowym atutem tej jednostki jest możliwość podróżowania codziennie po mieście wyłącznie na prądzie i osiągania realnego spalania na poziomie 1,0–3,0l/100km, a w trasie, przy rozładowanym akumulatorze, wzrasta ono do ok. 5,2–6,4l/100km – zależnie od stylu jazdy i tempa ładowania. Katalogowe wartości podawane przez producenta to nawet 1,0l/100km przy cyklu mieszanym. Kultura pracy silnika oraz płynność układu e-CVT są na najwyższym poziomie, a duet silnika benzynowego i mocnego napędu elektrycznego przekłada się na doskonałe osiągi przy niskiej emisji spalin, ważnej w dużych miastach. Trwałość układu jest bardzo wysoka pod warunkiem regularnych serwisów zgodnych z instrukcją. Do potencjalnych usterek należą wycieki z uszczelniaczy, sporadyczne problemy z czujnikami układu elektrycznego oraz stopniowe zużycie/pogorszenie pojemności akumulatora trakcyjnego, który wymaga specjalistycznej regeneracji po 8-10 latach ciężkiej eksploatacji. Koszty napraw i przeglądów są nieco wyższe niż przy tradycyjnych hybrydach ze względu na obecność mocniejszych podzespołów EV. Jednostka nie współpracuje z instalacjami LPG, nie jest podatna na tuning mechaniczny i elektroniczny. Silnik znakomicie sprawdza się we wszystkich typach eksploatacji, w tym dla rodzin i flot, gdzie dużo podróżuje się po mieście i przedmieściach. Codzienna praktyczność, minimalne wydatki na paliwo i przyjazność dla środowiska są największymi zaletami tego napędu.