Seat Ibiza to świetny samochód, który już zapisał się w historii motoryzacji jako jeden z najpopularniejszych modeli na świecie. Ale producent Ibizy idzie jak burza, ciągle dostosowując swój flagowy model do zmieniających się wymagań klientów.
Legenda narodziła się w 1984 roku. Wcześniej jej wygląd został nakreślony przez słynnego projektanta, Giugiaro, a technologia oparta o Seata Ronda i włoskiego Fiata Ritmo.
Sylwetka, zaprojektowana w zgodzie z obowiązującą w latach osiemdziesiątych modą, bardzo się podobała klientom w całej Europie, zresztą auto odniosło sukces nie tylko na starym kontynencie.
Znakiem rozpoznawczym Ibizy pierwszej generacji były prostokątne reflektory i mocno pochylona tylna szyba, która zapewniała Ibizie dynamiczny wygląd. Pod maską samochodu pracowały silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od czterdziestu do stu koni mechanicznych.
Współpraca z Volkswagenem
Druga generacja Seata Ibizy, która zadebiutowała w 1993 roku, także była dziełem Giorgetto Giugiaro. Seat nawiązał już wówczas bliską współpracę z niemieckim koncernem Volkswagen, która trwa do dzisiaj. Dzięki temu hiszpańska firma mogła korzystać z wielu technologii, opracowywanych przez niemieckich inżynierów. Hiszpanie mogli wykorzystywać także elementy konstrukcyjne. Dzięki temu druga generacja Ibizy została zbudowana na płynie podłogowej A03, wykorzystywanej także przez Volkswagena Polo.
Projektantem trzeciej generacji Ibizy była kolejna słynna postać – Walter De Silva. Globalizacja postępowała, dzięki czemu Ibiza znów została zbudowana na płycie podłogowej Volkswagena, tym razem A04, z której poza Polo, korzystała także Skoda Fabia. Pod maską Ibizy zaczęto montować także niemieckie jednostki napędowe, na przykład popularne silniki wysokoprężne z rodziny TDI.
Czwarta generacja i trzydzieste urodziny
Każda Ibiza była autem wielozadaniowym, wygodnym i oszczędnym. Każda miała także w sobie coś dynamicznego i sportowego. Ale najbardziej wyrazista i sportowa okazała się generacja IV, która zadebiutowała w 2008 roku. Jej projektantem został Luc Donckerwolke, który pracował przy projektowaniu słynnych samochodów sportowych.
W 2014 roku Seat obchodził trzydzieste urodziny Ibizy. W ciągu trzech dekad udało mu się sprzedać ponad pięć milionów egzemplarzy swojego flagowego modelu w wielu krajach świata, przede wszystkim w Europie. Firma nie powiedziała ostatniego słowa.
Przyszłość Ibizy
Producent dwukrotnie odświeżał wygląd i wyposażenie auta – w 2008 i w 2012 roku.
Wszystko po to, aby dostosować samochód do nowych wymagań emisji spalin (Euro 6), wyposażyć go w najnowsze, bardzo oszczędne jednostki napędowe (takie jak EcoTSI), a także zwiększyć jego funkcjonalność w dziedzinie multimediów (czego przykładem jest nowoczesny system Media System Plus z ekranem dotykowym o przekątnej 6.5 cala). Ponadto Ibiza jest wyposażona w najnowsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, dzięki czemu może pochwalić się najwyższą notą w testach Euro NCAP.
Wszystko wskazuje na to, że Ibiza będzie zawsze autem bezpiecznym, nowoczesnym, dynamicznym i oszczędnym. Najnowszy Seat Ibiza czeka na klientów w salonie Autokometa w Warszawie.