Z mocą 141 kW/192 KM (o 12 KM większą, niż poprzednik) nowe Polo GTI pod względem osiągów nawiązuje do najmocniejszego jak na razie seryjnego Polo w historii: R WRC – przystosowanej do ruchu po drogach publicznych wersji Polo, którą Volkswagen Motorsport zdobył w 2013 roku rajdowe mistrzostwo świata i obronił ten tytuł w 2014 roku.
Teraz ponownie z manualną skrzynią biegów. Nowe Polo GTI rozwija prędkość 236 km/h i brakuje mu tylko 7 km/h do mocniejszego (162 kW/220 KM) i wyprzedanego już Polo R WRC. Podczas gdy poprzednie Polo GTI było oferowane wyłącznie z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową, nowy sportowy model będzie ponownie dostępny ze skrzynią manualną (w Polsce w terminie późniejszym). Z każdym z wariantów przekładni nowe Polo GTI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy – różnica w porównaniu z Polo R WRC wynosi tyle, co mrugnięcie okiem: 0,3 sekundy. O wyjątkowej efektywności nowego Polo GTI świadczą jego wartości spalania: 5,6 l/100 km (129 g/km CO2) z 7-biegową DSG, 6,0 l/100 km (139 g/km CO2) z 6-biegową skrzynią manualną. Pod tym względem Polo R WRC (7,5 l/100 km) musi uznać wyższość nowego Polo GTI.
Zdradzająca siłę stylistyka, typowe elementy GTI. Nowe zderzaki, mocno zaznaczone progi, logo GTI na przednim błotniku i typowe elementy GTI, jak czerwony pas na charakterystycznej osłonie chłodnicy i w zderzakach podkreślają dynamikę nadwozia. Po raz pierwszy Polo GTI będzie dostępne opcjonalnie z diodowymi światłami mijania, drogowymi i dziennymi. Kolejnym elementem akcentującym sportowy charakter Polo GTI są nowe obręcze ze stopu metali lekkich w stylistyce GTI (rozmiar 7,5 J x 17), za którymi widoczne są czerwone zaciski hamulców, oraz seryjne sportowe zawieszenie. Z tym dynamicznym wizerunkiem harmonizuje tylny spojler GTI, ciemnoczerwone światła tylne, czarny dyfuzor i chromowane podwójne końcówki układu wydechowego.
Wnętrze i wyposażenie. Charakterystyczny, czerwony kolor GTI pojawia się także w sportowym wnętrzu. Zaadaptowaną z Golfa GTI sportową kierownicę obszytą skórą, gałkę dźwigni zmiany biegów i dźwignię hamulca ręcznego zdobią czerwone, kontrastowe szwy; dywaniki są obszyte czerwoną lamówką. Na kierowcę i siedzącego obok niego pasażera czekają sportowe fotele Top z regulacją wysokości. Środkowa część siedzeń pokryta jest charakterystyczną tkaniną Clark (powierzchnie zewnętrzne w kolorze czarnym z czerwonymi szwami). Dynamiczną stylistykę wnętrza uzupełnia nowy zestaw wskaźników w stylu GTI, czarna podsufitka i nakładki na pedały w stylistyce aluminium. Do wyposażenia seryjnego należą także aktywny tłumik Soundaktor, system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, system automatycznie hamujący samochód po zderzeniu, klimatyzacja, multifunkcyjna kierownica oraz radio Composition Touch.
Nowe systemy Infotainment. Nową koncepcję wprowadzono również do systemów Infotainment aktualnego Polo GTI. W zależności od wersji, oferują one takie funkcje, jak Bluetooth Audio Streaming, czujniki zbliżeniowe czy powiększanie map w trybie nawigacji przy użyciu dwóch palców. Wszystkie cztery systemy – Composition Touch (seryjny), Composition Colour, Composition Media i Discover Media mogą odbierać nadawane cyfrowo programy radiowe. MirrorLink™ pozwala na obsługę specjalnych aplikacji smartfona przy użyciu ekranu dotykowego systemu Infotainment.
Zawieszenie Sport Select i ESC Sport. Po raz pierwszy Volkswagen oferuje dla Polo GTI elektronicznie regulowane amortyzatory. Są one podstawowym elementem nowego, opcjonalnego zawieszenia Sport Select, oferowanego w GTI zawsze w połączeniu ze Sport Performance Kit (możliwość wyboru przyciskiem bardziej sportowych ustawień różnych parametrów). Naturalnie nowe Polo GTI jest wyposażone seryjnie w elektroniczny program kontroli stabilności toru jazdy ESC, którego sposób działania można odpowiednio zmienić na potrzeby jazdy na torze wyścigowym.