Alfa Romeo 164 2.5 TD 117KM jest klasykiem lat 90-tych, który przeszedł do historii jako odważny krok marki w świat turbodoładowanych diesli. Ten czterocylindrowy silnik wysokoprężny produkcji VM Motori wyróżniały się osobliwą konstrukcją – cztery oddzielne głowice, turbosprężarka oraz mechaniczny wtrysk powodowały, że jednostka była dość wymagająca w obsłudze, lecz solidna i oszczędna. Spalanie w trasie spadało często poniżej 7 litrów, a przy spokojnej eksploatacji nawet mniej. Osiągi na poziomie 200 km/h prędkości maksymalnej i niecałych 11 sekund do 100 km/h wciąż mogą zadziwić. Wnętrze 164-ki oferuje luksus nieosiągalny dla współczesnych konkurentów z segmentu popularnego: miękkie welury i skóry, obszerna kabina, świetna izolacja akustyczna, a także wysokiej klasy nagłośnienie i klimatyzacja automatyczna. Słabości? Typowe są wycieki oleju z uszczelek pod głowicami, podatność na przegrzewania, przedwczesne zużycie popychaczy zaworowych oraz awarie układu chłodzenia i automatycznych skrzyń biegów. Bardzo istotna jest regularność serwisów – nawet drobne zaniedbanie temperatury pracy czy wymiany rozrządu może skutkować poważną awarią silnika. Koszty naprawy głowic są bardzo wysokie. Układ wtryskowy VM bywa kapryśny – zużycie pompy, awarie wtryskiwaczy są typowym problemem starych diesli. Zawieszenie modelu pozostaje trwałe, komfort prowadzenia wyróżnia się na tle współczesnych aut, choć podatność na korozję progów i nadkoli może być powodem do niepokoju. Alfa 164 2.5 TD uchodzi za prawdziwy weteran tras – sprawdzi się jako unikalny klasyk dla kolekcjonera i fana mechanicznej inżynierii.