AUDI 80 B4 2.8E 174KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi 80 B4 2.8E 174KM to topowa, benzynowa odmiana popularnego sedana, pozycjonowana jako flagowy model dla wymagających użytkowników. Sercem auta jest sześciocylindrowy silnik typu AAH produkujący 174KM, napędzający zarówno przednie, jak i (rzadziej) cztery koła w wersjach quattro. Motor znany jest z wybitnej kultury pracy, świetnej elastyczności na wszystkich zakresach obrotów i wysokiej niezawodności – o ile przestrzegane są zasady serwisowe. Przyspieszenie do setki wynosi tylko 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 220 km/h, co nawet dziś budzi uznanie. Plusem tej odmiany jest bardzo bogate wyposażenie: klimatyzacja, ABS, elektryczne szyby, tempomat, podgrzewane lusterka i świetnej jakości systemy audio. Wnętrze Audi 2.8E to komfort, który wytrzymuje próbę czasu – szerokie, wygodne fotele, miękkie plastiki i pojemny bagażnik. Niestety, moc przekłada się na wysokie spalanie, które w mieście bez trudu przekracza 13 litrów, a w trasie rzadko spada poniżej 8 litrów. Silnik wymaga skrupulatnego pilnowania wymian rozrządu (pasek i napinacz), uszczelniaczy wału i regularnej obsługi układu chłodzenia. Do najczęstszych problemów należą wycieki oleju, awarie przepływomierza, cewki i sporadyczne luzy na dźwigni rozrządu. Ze względu na wiek typowe są drobne awarie elektroniki: wskaźników, centralnego zamka czy sterowania szybami. Zawieszenie radzi sobie z nierównościami, lecz wymaga inwestycji po latach użytkowania – tuleje, amortyzatory i stabilizatory są wrażliwe na duże przebiegi. Korozja niemal nie występuje, jeśli egzemplarz nie przeszedł poważnych napraw blacharskich. Audi 80 B4 2.8E to znakomity wybór dla kierowców ceniących klasyczny styl jazdy z nutą sportowego temperamentu, prestiż oraz wygodę – a także tych, którzy są gotowi zaakceptować wyższy koszt serwisu i eksploatacji na rzecz radości i niezawodności.