AUDI A1 8X 1.4 16V TFSI 185KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Najmocniejsza benzynowa odmiana A1 – wersja 1.4 TFSI 185KM – to prawdziwy hot-hatch, który łączy genialne osiągi z miejskim temperamentem. Silnik wykorzystuje technologię podwójnego doładowania (kompresor i turbo), co przekłada się na rewelacyjną elastyczność i niemal sportowy charakter jazdy – przyspieszenie do setki poniżej 7 sekund robi wrażenie, a prędkość maksymalna to ponad 225 km/h. Główne zalety tego wariantu to niemal natychmiastowa reakcja na gaz, minimalne opóźnienia w pracy turbosprężarki i świetna współpraca ze skrzynią S-Tronic. Układ kierowniczy jest precyzyjny, zawieszenie sztywne, co zapewnia pewność prowadzenia. Komfort podróżowania jest wysoki jak na klasę auta, a wykończenie wnętrza miękkie i dopracowane. Jednak wersja 185KM jest znana z wymagań eksploatacyjnych – konieczna jest bezwzględna dbałość o olej (najlepiej co 10 tys. km), regularna kontrola układu chłodzenia i wymiana filtra powietrza. Typowe awarie to rozciąganie się łańcucha rozrządu, problemy z dwumasowym kołem zamachowym, zużycie sprzęgła i słynne błędy cewek czy świec. Silnik lubi przy dynamicznej jeździe zużywać olej i wymaga monitorowania poziomu. Podwójny system doładowania narażony jest na kosztowne naprawy turbo/sprężarki przy zaniedbaniach. Czasem pojawiają się wycieki z przewodów intercoolera czy chłodnic powietrza doładowującego. Spalanie w mieście potrafi przekroczyć 10-12 l/100km przy ostrej jeździe, ale w trasie można osiągnąć 7,5-8 l. To samochód dla kierowców wymagających wrażeń i świadomych kosztów utrzymania sportowego hatchbacka.