AUDI A3 8L 1.8 125KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8L 1.8 125KM to dynamiczny wariant sprzedawany szeroko od końca lat 90., ceniony za wysoką kulturę pracy, większą elastyczność niż bazowy 1.6 i wciąż przystępne koszty serwisu. Szesnastozaworowy motor benzynowy zapewnia bardzo przyzwoitą dynamikę (0-100 km/h w 9,6 sek), a jazda w trasie staje się czystą przyjemnością dzięki rezerwie mocy przy wyższych obrotach. Auto prowadzi się pewnie, układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie komfortowe, choć wymaga regularnego serwisu przy przebiegach powyżej 180 tys. km. Plusem tego silnika jest relatywnie niskie spalanie przy spokojnej jeździe – ok. 7–8,5 l/100 km. Charakterystyczne wady to przede wszystkim awarie cewek i świec zapłonowych, typowe wycieki oleju z uszczelek (szczególnie pokrywa zaworowa), a także przypadki wypalania uszczelki pod głowicą. Jednostka lubi także nagromadzenie nagaru na przepustnicy i kolektorze dolotowym, co skutkuje spadkiem mocy lub nierówną pracą; wtryskiwacze bywają kłopotliwe po przekroczeniu 200 tys. km. Sporo użytkowników narzeka także na delikatną skrzynię biegów – dwójka i trójka z czasem mogą haczyć lub wypadać przy dynamicznej jeździe. Na plus – bardzo dobra dostępność części, szeroka możliwość tuningu (czipowanie, modyfikacje dolotu/wydechu) i szeroka baza wiedzy wśród mechaników. Audi A3 1.8 to kompromis – więcej mocy i komfortu niż w 1.6, lecz wymagania serwisowe i potencjalne wydatki rosną razem z możliwościami silnika.