AUDI A3 8L 1.8 20V TURBO 180KM AJQ APP – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Wersje AJQ oraz APP 1.8 20V TURBO o mocy 180 KM to flagowe odmiany sportowych A3 8L — marzenie entuzjastów modyfikacji i dynamicznego stylu jazdy. Najmocniejszy silnik serii 1.8T w tej generacji osiąga 180 KM już w seryjnej postaci (dzięki innemu układowi turbo, większym wtryskiwaczom, zmienionemu ECU i intercoolerowi), przy zachowaniu doskonałej elastyczności i szerokiej tolerancji na podniesienie mocy. Przyspieszenie do setki trwa mniej niż 7,5 sekundy, a realne zużycie paliwa przy dynamicznej eksploatacji utrzymuje się na poziomie 9–11 l/100 km. Zaletą wersji AJQ/APP jest świetna podatność na tuning – zmiana programowania, wymiana wydechu czy turbo pozwala z łatwością osiągać ponad 220-230 KM bez utraty trwałości podstawowych podzespołów. Wyższa seryjna moc oznacza wydajniejszy układ hamulcowy i często bogatsze wyposażenie (klimatronic, sportowe fotele, skóra, nagłośnienie Bose). Najczęstsze usterki to zużycie turbosprężarki (objawiające się dymieniem, spadkiem mocy i wyciekami oleju), awarie zaworów N75, czujników doładowania oraz typowe wycieki spod pokrywy zaworowej. Po latach występuje konieczność wymiany cewek, świec zapłonowych i przewodów podciśnienia. Dla utrzymania sprawności należy pilnować regularnych wymian rozrządu, oleju (najlepiej co 10 tys. km) oraz chłodzenia turbo po jeździe. Zawieszenie w tej wersji jest bardziej sportowe, ale wymaga dbałości o stan amortyzatorów, wahaczy i tulei. Elektronika bazuje na niezbyt skomplikowanym układzie, więc awarie zdarzają się rzadko. Wnętrze A3 1.8T 180 KM starzeje się godnie, a odporność karoserii na rdzę pozostaje wzorowa – to świetny wybór na projekt sportowego daily lub kolekcjonerski youngtimer.