Audi A3 8L 1.9 TDI 100KM zrobione na pompowtryskiwaczach (PD, silniki ATD/AXR) to legenda ekonomii oraz wytrzymałości wśród kompaktowych samochodów z początku XXI wieku. Silnik ten uznawany jest za pancerny, a odporność na słabsze paliwo i wysokie przebiegi doceniana jest do dziś – nie brakuje aut, które mają ponad 500 tys. km na liczniku. Jednostka generuje 100 KM, zapewnia bardzo przyzwoitą dynamikę (przyspieszenie do setki poniżej 11 sekund) oraz rekordowo niskie spalanie (nawet 4,5-5,5 l/100 km poza miastem, do 7 w mieście). Największym atutem tej wersji TDI jest prostota konstrukcji oraz łatwość serwisowania – duża dostępność części i szeroka baza wiedzy w niezależnych warsztatach. Wady: znane są awarie pompowtryskiwaczy (po przejechaniu ok. 250 tys. km koszt regeneracji rośnie), wycieki oleju z uszczelek głowicy i turbo, sporadycznie pękające kolektory wydechowe oraz zapychające się EGR i przepustnice. Zawieszenie należy do trwałych, choć wymaga wymiany tulei, amortyzatorów i końcówek drążków, zwłaszcza przy polskich drogach. Po latach pojawiają się wycieki ze skrzyni biegów (ważne: stan oleju!) oraz awarie alternatora i elektroniki związanej z czujnikami poziomu paliwa. Model bardzo dobrze znosi instalację LPG (choć nie zalecana do diesla) i jest idealnym autem do jazdy na długie dystanse. Przy regularnej obsłudze 1.9 TDI PD to wzorzec trwałości i ekonomii, odporny na zaniedbania i idealny dla osób podróżujących często i daleko.