AUDI A3 8L FL 1.8 20V TURBO 180KM ARY AUQ – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8L FL 1.8 20V Turbo 180KM (ARY/AUQ) to flagowa, sportowa wersja chwalona przez miłośników dynamicznej jazdy, tuningu i kolekcjonerów. Ten czterocylindrowy silnik turbo oferuje 180 KM, znakomitą elastyczność (235 Nm od 1950 obr./min), przyspieszenie do 100 km/h w 7,5 sekund i bardzo wysoką podatność na dalsze modyfikacje (stage 1, stage 2). Standardowo wyposażone były w lepsze hamulce, twardsze zawieszenie, bogatsze wyposażenie i często napęd quattro. W codziennej eksploatacji silnik słynie z trwałości przy regularnej wymianie oleju (najlepiej co 10 tys. km) oraz rozrządu (co 90 tys. km). Największe atuty: świetne prowadzenie, odporność na obciążenia, dobra wytrzymałość turbosprężarki (przy wychładzaniu po dynamicznej jeździe). Wady – wiek i wymagania serwisowe: rozciąganie pasków, wycieki oleju z pokryw i turbo, typowe awarie cewek i świec oraz szwankujące przepływomierze, czasem drobne wycieki płynu chłodniczego (uszczelki pod głowicą). Turbo przy wysokich przebiegach potrzebuje regeneracji, a przy dużych mocach lub tuningowanych autach mogą pojawić się pęknięcia kolektora lub uszkodzenia układu wydechowego. Skrzynie manualne długo trzymają oryginalne parametry, choć intensywna eksploatacja w sportowym stylu oznacza zużywanie sprzęgła i dwumasy. Elektronika nie sprawia większych kłopotów poza typowymi usterkami centralnego zamka czy szyb. Model w dobrym stanie jest idealnym kompromisem między sportem a codziennością; cieszy jakością i potencjałem na youngtimera.