AUDI A3 8P 1.9 TDI 105KM PD BJX BKD BXE BLS – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8P 1.9 TDI 105KM PD z silnikami BJX, BKD, BXE, BLS to ikona trwałości diesla wśród kompaktów – wersja z pompowtryskiwaczami (PD) o mocy 105 KM jest znana ze znakomitej niezawodności i bardzo niskich kosztów eksploatacji. Charakterystyczna dla tej rodziny jest odporność na słabe paliwo, bardzo dobre osiągi (przyspieszenie do setki w ok. 11,5 s) oraz ekonomia – spalanie w trasie wynosi realnie 4,5–5,5 l/100km, a w mieście rzadko przekracza 6,5 l. Jednostka świetnie sprawdza się na długich trasach i jest wytrzymała na duże przebiegi, nie brakuje aut z ponad 400 tys. km na liczniku. Duży plus za prostą obsługę serwisową, szeroką dostępność części i odporność na zaniedbania. Wadą modelu są typowe dla diesli PD usterki po dużych przebiegach – zużycie pompowtryskiwaczy (regeneracja lub wymiana co 200–250 tys. km), wycieki oleju zwłaszcza z turbo i okolic uszczelek, sporadyczne awarie dwumasowego koła zamachowego oraz czasem zacinający się EGR. Zawieszenie jest trwałe, świetnie nadaje się na polskie drogi, ale po 150–200 tys. km należy wymienić tuleje, końcówki drążków i amory. Elektryka w A3 8P jest odporna na wiek, choć należy liczyć się z drobnymi problemami (np. czujniki, zamki centralne, okna). Największe atuty: legenda trwałości, bardzo dobra kultura pracy (jak na diesla), tanie naprawy i niska podatność na kosztowne awarie elektroniki. Model polecany każdemu, kto dużo jeździ i oczekuje ekonomii oraz solidności, przy ograniczonym budżecie na serwis.