Audi A3 8P 2.0 TDI 170KM PD to flagowa odmiana diesla w drugiej generacji kompaktowego Audi – najbardziej wysilona seria pompowtryskiwaczy (BMN, BKQ, BUY) łączy moc 170 KM z rewelacyjną elastycznością i momentem obrotowym aż 350 Nm. Auto przyspiesza do setki w nieco ponad 8 sekund, a przy umiejętnej jeździe utrzymuje spalanie poniżej 7 l/100 km nawet w ruchu miejskim, co czynie je jednym z najszybszych i najoszczędniejszych diesli klasy premium w swoich latach. Plusem jest także rozbudowane fabryczne wyposażenie (często napęd quattro lub skrzynia DSG), sportowo zestrojone zawieszenie, bogate wnętrze i wysokiej klasy materiały. Największą zaletą tych silników są osiągi – BMW i Mercedes klasy kompakt w tamtych latach nie miały aż tak dobrego kompromisu między dynamiką a spalaniem, a auto świetnie nadaje się do wyprzedzania i autostradowych podróży. Niestety, wersje 170KM znane są z największej ilości problemów mechanicznych w ramach 2.0 TDI PD. Flagową bolączką jest szybkie zużycie pompowtryskiwaczy (przy przebiegach rzędu 150–220 tys. km), awarie zaworu EGR i częste zapychanie filtra DPF, szczególnie przy częstej jeździe miejskiej. Konstrukcja BMN/BKQ charakteryzuje się wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, które są znacznie droższe w regeneracji lub wymianie niż klasyczne elektromechaniczne (wydatek 2000 zł za sztukę nie jest rzadkością). Wadą jest również wyłącznik zapłonu (awaria czujnika wałka rozrządu) oraz częste przypadki pękania głowic, znane z wszystkich wysilonych 2.0 TDI PD. Kosztowna bywa regeneracja turbosprężarki, a egzemplarze z początkowej produkcji bywały też narażone na pękanie wałków rozrządu. Zawieszenie wersji 170KM jest bardzo odporne, ale przy przebiegu powyżej 200 tys. km wymaga kompleksowego serwisu. Wnętrze jest świetnie wykończone, dbając o detale i wygodę – to wersja dla osób pokonujących długie trasy i oczekujących sportowego temperamentu. Elektornika – sporadycznie zawodzi, najczęściej czujniki poziomu płynu, poduszki czy układów komfortu. To model polecany dla świadomych użytkowników gotowych inwestować w naprawy, którzy oczekują maksymalnej dynamiki i niepowtarzalnych wrażeń z jazdy jednym z najszybszych diesli swojej epoki.