AUDI A3 8V 1.6 TDI ULTRA 110KM CR CRKB CXXBDBKA – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8V 1.6 TDI Ultra 110KM w wersjach silnikowych CRKB, CXXB, DBKA to kwintesencja niskiej emisji, solidności i przewidywalności – auto stworzone do intensywnych flotowych przebiegów, lecz mające także wielu indywidualnych zwolenników. Silnik ten bazuje na Common Rail – 110KM, 250Nm i świetna elastyczność stawiają go wśród najbardziej ekonomicznych kompaktów. Setka w 10,4 s, ale to zużycie paliwa robi wrażenie: w trasie schodzi poniżej 4 l/100 km, a w miejskich korkach bywa zaskakująco stabilnie niskie (ok. 5,2–5,5 l). Plusami Ultra są rewelacyjna kultura pracy, bardzo dobrze wyciszona kabina, łatwość obsługi i bogate wyposażenie – często pakiet climatronic, adaptacyjny tempomat, multimedia, szerokie systemy bezpieczeństwa. Po stronie wad: najczęstsze problemy dotyczą filtra DPF (korkuje się przy miejskim stylu jazdy), awarie EGR po wysokim przebiegu, zużycie sprzęgła i dwumasy po 160–200 tys. km oraz drobne wycieki płynu chłodniczego/oleju z uszczelek po długiej eksploatacji. Silnik Ultra preferuje regularne wymiany oleju, a jego wydłużone interwały (w wielu egzemplarzach) prowadzą do obniżenia trwałości turbo i wtryskiwaczy (należy wymieniać olej co 15 tys. km). Zawieszenie jest odporne i łatwe w serwisie, chociaż po dłuższym okresie eksploatacji wymaga wymiany elementów gumowo-metalowych. Elektronika jest bezawaryjna przy typowej eksploatacji, a multimedia oraz systemy bezpieczeństwa trzymają standard klasy premium. Auto A3 Ultra jest doskonałe jako kompakt długodystansowy, także na autostrady – preferowane przez firmy i osoby ceniące przewidywalność, tanie serwisy oraz minimalne zużycie paliwa. Przy długich przebiegach wymaga profilaktycznego czyszczenia dolotu i układów emissions, dzięki czemu służy bezproblemowo przez lata.