Audi A3 8Y 40 TDI SCR 200KM (DTUA) to topowa, sportowa wersja wysokoprężna, którą docenią najbardziej wymagający kierowcy. Silnik 2.0 TDI generuje aż 200 KM i aż 400 Nm momentu obrotowego, dając sprint do 100 km/h w imponujące 7,1 sekundy. Auto świetnie nadaje się do szybkiej, dynamicznej jazdy na autostradzie, gdzie przy jednoczesnym spalaniu na poziomie 5–6,5 l/100 km zapewnia rewelacyjną dynamikę i dużą rezerwę mocy. Model wyposażony jest w najnowsze technologie: napęd na cztery koła quattro, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, adaptacyjne zawieszenie, cyfrowy kokpit, rozbudowane multimedia i luksusowe wykończenie wnętrza. Główne zalety to elastyczność, bardzo niskie spalanie jak na sportowego diesla i wysoka odporność na długotrwałe obciążenia (jazda autostradowa, duże przebiegi). Wady wersji 40 TDI to przede wszystkim koszty serwisu (obsługa systemu SCR i AdBlue, regeneracja DPF przy miejskich warunkach, wyższa cena wymiany elementów zawieszenia i sprzęgła), sporadyczne awarie zaworów EGR, pojedyncze przypadki błędów czujników NOx oraz typowe dla napędów 4×4 awarie sprzęgła Haldex i drobne wycieki z przekładni centralnej. Po większych przebiegach trzeba także zwracać uwagę na wycieki oleju z turbo i chłodnicy EGR. Elektronika jest rozbudowana, lecz po kilku latach pojawiają się typowe błędy czujników, park assist czy aktualizacji oprogramowania multimediów. To model dla kierowców, którzy chcą poczuć prestiż klasy premium bez rezygnacji z osiągów, sprawności i bardzo dobrych kosztów paliwa na dłuższych trasach.