AUDI A3 8Y FL 30 ETFSI EVO2 116KM MILD HYBRID DXD – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A3 8Y FL 30 eTFSI EVO2 116KM MILD HYBRID DXD to najnowsze wcielenie podstawowej, benzynowej odmiany – skierowanej do osób kładących nacisk na oszczędność, technologię miękkiej hybrydy (MHEV) i wygodę jazdy głównie w miejskich realiach. Serce tego wariantu to trzycylindrowy silnik 1.0 turbo, wspierany 48-woltowym układem mild hybrid – umożliwia wyłączanie silnika podczas żeglowania, łagodniejsze przyspieszanie i odzyskiwanie energii podczas hamowania. Osiągi auta (0-100 km/h w ok. 10,6 s) są wystarczające zarówno na miasto, jak i na trasę bez pełnego załadunku. Średnie spalanie według użytkowników oscyluje w granicach 5–5,8 l/100 km w cyklu mieszanym, a w ruchu miejskim rzadko kiedy przekracza 6,5 l. Plusem wersji DXD jest nowatorskie połączenie oszczędności i nowoczesnych systemów wsparcia: płynność ruszania, miękki rozruch, ciche domykanie silnika i błyskawiczna reakcja automatyki. Wnętrze poliftingowego A3 oferuje szeroki pakiet multimedialny, nowy kokpit cyfrowy, bardzo dobrą ergonomię i wykończenie materiałami klasy wyższej. Atutem jest komfort jazdy i bardzo dobre wyciszenie. Wady wersji to nieco ospała dynamika przy pełnym obciążeniu lub wyprzedzaniu na autostradzie – 116 KM i 200 Nm nie są idealną bazą do sportowej jazdy. Typowe są: wycieki oleju z pokrywy zaworowej (przy przebiegach powyżej 60 tys. km), szybsze zużycie pasków osprzętu mild hybrid, sporadyczne błędy systemu start-stop oraz konieczność wymiany świec i cewek wcześniej niż w klasycznym TFSI. Wersja jest bardzo mało awaryjna, choć wymaga serwisowania w dobrych serwisach: błędy systemu MHEV, komunikaty o ładowaniu baterii czy wymiana akumulatora 48V pojawiają się po 5–7 latach użytkowania. Elektronika bywa rozbudowana i wymaga aktualizacji oraz sporadycznych kalibracji sensorów, zwłaszcza po wymianie przedniej szyby czy kolizjach. A3 8Y FL 30 eTFSI EVO2 DXD polecane jest osobom ceniącym miejski styl, komfort, ekologię i nowoczesne rozwiązania, nie oczekującym sportowych emocji, lecz przewidywalnej, taniej eksploatacji i wysokiego poziomu bezpieczeństwa.