AUDI A4 B5 1.9 TDI PD 115KM AJM/ATJ – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B5 1.9 TDI PD 115KM z silnikami AJM/ATJ to propozycja dla osób oczekujących oszczędności, trwałości i nieco lepszych osiągów niż w kultowej wersji 90/110KM. Wersja PD (Pumpe Düse – pompowtryskiwacze) była rewolucją w czasach schyłku lat 90., zapewniając nie tylko wyraźnie wyższy moment obrotowy (aż 285 Nm) i lepszą dynamikę (0-100 km/h w 10,7 s), ale także jeszcze niższe zużycie paliwa – w trasie 5 l/100 km, a w mieście zazwyczaj nie więcej niż 6,5–7 l. Największy atut tego modelu to wytrzymałość jednostki przy regularnym serwisie: prawidłowa wymiana oleju (co 10-15 tys. km), filtrów i tankowanie dobrego paliwa pozwala uzyskać setki tysięcy km bez poważniejszych napraw głównych. Silniki AJM/ATJ ceni się też za łatwość adaptacji do tuningu (stage 1-2), choć modyfikacje wymagają troski o turbo i sprzęgło. Komfort jazdy, jak przystało na A4 B5, stoi wysoko: wnętrze wytrzymuje próbę czasu, dużo miejsca na nogi i bagaże, dobre wykończenie. Do typowych wad należy zaliczyć koszty regeneracji pompowtryskiwaczy (po 230-300 tys. km często jest to niezbędne), wycieki oleju z okolic turbo, uszczelek pod deklem oraz sporadyczne awarie przepływomierza powietrza czy zaworu EGR. Przy zaniedbaniach lub korzystaniu z kiepskiego paliwa pojawiają się problemy z wtryskiem (utrata mocy, dymienie). Po większych przebiegach obowiązkowa jest także wymiana dwumasy i sprzęgła. Zawieszenie pięciowahaczowe dobrze znosi polskie drogi, lecz wymaga okresowej wymiany tulei i amortyzatorów. Elektronika wiekowa – najczęstsze problemy z centralnym zamkiem, szybami, wskaźnikami. Zaletą A4 PD jest szeroka dostępność części i wysoka wartość rezydualna. Auto dedykowane osobom, które często podróżują, szukają diesla odpornego na przebiegi i taniego w serwisie – pod warunkiem dbania o terminowe wymiany i unikania jazdy tylko na krótkich dystansach.