AUDI A4 B5 2.8 V6 12V 174KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B5 2.8 V6 12V 174KM to flagowa, prestiżowa odmiana pierwszej generacji A4, dedykowana kierowcom ceniącym komfort, dynamikę i wyjątkową kulturę pracy. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.8 litra, w wersji 12-zaworowej (oznaczenie AFC), rozwija moc 174KM i znany jest z niewiarygodnej gładkości pracy oraz satysfakcjonującego przyspieszenia – setka pojawia się już po 8,5 sekundach, prędkość maksymalna to 222 km/h. Kultura pracy V6, delikatne brzmienie i cicha kabina czynią z A4 2.8 idealnego kompana do długiej jazdy. Wnętrze jest bogato wykończone – skóra, klimatyzacja, automat, systemy audio Bose – oraz trzyma klasę nawet po latach. Plusem auta jest też odporność na korozję (solidny ocynk), dobra trwałość zawieszenia i legendarny napęd quattro w opcjach. Wady tej wersji to spore spalanie – w mieście powyżej 13 l/100 km, w trasie rzadko poniżej 9 l, co dla wielu użytkowników jest dużym minusem przy stale drożejącej benzynie. Uwaga na typowe awarie: wycieki oleju spod dekla pokrywy zaworowej i uszczelek, problemy z cewkami i świecami, a także zużycie przepływomierza czy niesprawność sond lambda. Z wiekiem pojawiają się trudności z automatem, szczególnie gdy nie serwisowano go regularnie. Naprawy rozrządu potrafią być kosztowne – pasek i napinacze są drogie i wymagają solidnych specjalistów. Elementy zawieszenia – choć trwałe – przy przebiegach ponad 200 tys. km wymagają gruntownej renowacji (amortyzatory, tuleje). Elektronika nie przysparza wielu kłopotów, poza wiekowymi bolączkami włączników, wskaźników i zamków. Model polecany dla entuzjastów klasyki Audi, osób oczekujących ciszy, lepszych osiągów i „luksusu starej szkoły” – pod warunkiem akceptacji kosztów paliwa i serwisu.