AUDI A4 B5 FL 2.8 V6 30V 193KM ALG AMX – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Topowa benzynowa odmiana A4 B5 FL – 2.8 V6 30V (ALG, AMX) – to kwintesencja prestiżu i mocy starej szkoły Audi. Sześciocylindrowy silnik DOHC z 30 zaworami osiąga 193 KM i 280 Nm, zapewniając świetne osiągi: do setki przyspiesza w ok. 7,3 s, a prędkość maksymalna przekracza 235 km/h. Motor wyróżnia się wyjątkową gładkością pracy, sprężystą reakcją na gaz i pełną kulturą pracy V6 w każdym zakresie obrotów. Jednostka ta pozwala na bardzo dynamiczną jazdę, świetnie dogaduje się z napędem quattro oraz automatycznymi czy manualnymi skrzyniami biegów. Plusem jest bardzo bogate wyposażenie (seryjnie climatronic, elektryka szyb/luster, często skóra, podgrzewane fotele, solidne audio). Model odporny na korozję, zawieszenie pięciowahaczowe – trwałe, komfortowe i stabilne nawet przy dynamicznej jeździe. Wady są typowe dla mocnych V6: wysokie spalanie (w mieście trudno zejść poniżej 14,5 l/100 km, w trasie realne 9–10 l), drogi i skomplikowany serwis rozrządu (wymiana paska i wszystkich rolek, dojazd kosztowny przez zabudowanie), skłonność do wycieków oleju z dekli zaworowych, niekiedy z miski czy wału. Przy przebiegach powyżej 200 tys. km pojawiają się awarie przepływomierza powietrza, cewek zapłonowych i sporadycznie wariatory rozrządu. Uszkodzenia katalizatora czy sond lambda bywają kosztowne. Zawieszenie, choć odporne, wymaga okresowej wymiany tulei i amortyzatorów, szczególnie przy dynamicznej eksploatacji. Elektronika jest trwała, ale z wiekiem pojawiają się typowe dla epoki problemy z zamkami, szybami czy wskaźnikami. To samochód dla konesera komfortu, dźwięku i osiągów V6, który pokocha wyższe koszty tankowania i serwisowania za oldschoolowy styl jazdy, wygodę i bezkompromisową trwałość – szczególnie w długodystansowej eksploatacji.