AUDI A4 B7 2.0 16V TFSI 200KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B7 2.0 16V TFSI 200KM to flagowa wersja benzynowa tego modelu, będąca alternatywą dla topowych diesli oraz propozycji quattro S-Line z początku XXI wieku. To auto stworzone dla entuzjastów dynamicznej jazdy, którzy nie godzą się na kompromisy w kwestii osiągów i nowoczesności. Czterocylindrowy silnik 2.0 TFSI, wyposażony w bezpośredni wtrysk, zmienne fazy rozrządu i precyzyjne turbo, generuje 200 KM oraz 280 Nm momentu obrotowego już od 1800 obrotów – co gwarantuje natychmiastową reakcję na gaz, elastyczność w każdym zakresie i niesamowite sprinty na trasie (0–100 km/h trwa 7,1 sekundy, V-max ponad 235 km/h). Plusem tej jednostki jest szeroka możliwość konfiguracji – dostępność napędu quattro, opcji automatycznej skrzyni tiptronic/DSG oraz bogatego pakietu wyposażenia: climatronic, sportowe fotele, audio Bose, skóra i pełna elektryka. Komfort prowadzenia to połączenie typowego dla Audi wyciszenia kabiny, masywności nadwozia i bardzo dopracowanego zawieszenia. W codzienności auto zachwyca nie tylko dynamiką – relatywnie niewielkie spalanie (7.5–8.5 l/100 km w trasie, 10–11 l w mieście) jak na segment sportowy daje satysfakcjonujący bilans kosztów jazdy. Jednak silnik 2.0 TFSI wymaga świadomego użytkownika – najczęstsze wady tej jednostki to podatność na rozciąganie łańcucha rozrządu (objawiające się grzechotaniem na zimnym starcie, szarpaniem) oraz typowe dla bezpośredniego wtrysku powstawanie nagaru na zaworach ssących – efektem potrafi być nierówna praca, spadki mocy i pogorszenie osiągów. Model nie znosi przegapionych serwisów olejowych – wyśrubowane, wrażliwe na zużycie panewki i wałki rozrządu wymagają stosowania zapewniających najwyższy poziom smarowania syntetyków. Typowe są także problemy z cewkami, świecami i zaworami PCV (odma), a po większych przebiegach pojawiają się wycieki oleju spod pokrywy zaworowej czy uszczelniaczy wału. Problemem bywa kosztowna regeneracja turbosprężarki, szczególnie przy dynamicznej eksploatacji i używaniu oleju o złych parametrach. Elektronika auta – klimatronik, wskaźniki, multimedia czy systemy komfortu – generalnie okazała się trwała, choć typowe są przypadkowe błędy czujników temperatury, ABS lub centralnego zamka. Wnętrze zachwyca jakością, a tapicerki i plastiki cechuje duża odporność na zużycie. Zawieszenie wielowahaczowe świetnie trzyma się drogi, wymaga jednak regularnego serwisu (tuleje, amory, końcówki drążków). Model nie toleruje LPG – wtrysk bezpośredni TFSI jest podatny na wypalanie zaworów i awarie głowicy w takich adaptacjach. TFSI 200KM to auto dla wymagających, którzy akceptują wyższe koszty serwisu za sportową dynamikę i ponadprzeciętny komfort; to nie tylko szybki kompakt, ale wizytówka nowoczesnej techniki Audi.