AUDI A4 B7 2.0 TDI PD 170KM BRD – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Wersja 2.0 TDI PD 170KM z silnikiem BRD to najmocniejszy diesel z wtryskiem pompowtryskiwaczy, skierowany do użytkowników oczekujących zarówno sportowych emocji, jak i niskiego spalania. Osiągi: 0–100 km/h w 8,6 s, moment 350Nm dostępny jest od 1800 obr./min, a auto zachwyca elastycznością i natychmiastową reakcją na gaz. Plusem tej jednostki jest wyjątkowa dynamika połączona z oszczędnością – w trasie łatwo zejść poniżej 6 l/100 km, w mieście spalanie rzadko przekracza 7,5–8 l. Model BRD seryjnie otrzymywał filtr DPF, lepsze wyciszenie i często skrzynię 6-stopniową lub DSG. Największym problemem tej wersji są bardzo kosztowne awarie wtryskiwaczy piezoelektrycznych (nowoczesnych jak na lata produkcji) – regeneracja często przekracza 2000 zł za sztukę, a po ok. 180–220 tys. km wymiana jest nieunikniona. Wady obejmują także awarie pompy oleju (w BRD stosowano tzw. pompo-wodę z balancerem, podatną na zerwanie napędu lub zatarcie) oraz przypadki pękania głowicy i zużycia wałka rozrządu – szczególnie przy nieregularnej wymianie oleju. Typowe są także problemy z zapychającym się DPF podczas jazdy miejskiej (koszty regeneracji bywają wysokie) oraz awarie EGR. Model jest bardzo podatny na wzrost mocy poprzez programowanie, jednak każdy tuning wymusza pełny serwis turbo i wymianę sprzęgła (dwumasy nie wytrzymują długo po chipie). Komfort jazdy jest wzorowy, zawieszenie dobrze tłumi nierówności, a wnętrze cechuje się wysoką jakością i bardzo dobrym wygłuszeniem. Wadą bywają koszty elementów zawieszenia oraz elektroniki (czujniki zajętości fotela, moduły komfortu, klimatyzacja potrafi być kosztowna w naprawie po latach). Model polecany jest świadomym użytkownikom wyczynowych diesli, gotowym na wysokie koszty serwisu i regularną obsługę, którzy cenią emocje i szybkie tempo w codziennym użytkowaniu.