AUDI A4 B7 3.0 TDI CR 204KM BKN – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Audi A4 B7 z silnikiem 3.0 TDI CR 204 KM (BKN) to wersja podkreślająca luksus, moc i możliwości jazdy na długie dystanse. V6 z common rail zapewnia nie tylko ponad 400 Nm momentu już od 1500 obrotów, ale i świetną elastyczność oraz doskonałą kulturę pracy potężnego diesla. Auto przyspiesza do 100 km/h w nieco ponad 7 sekund (quattro jeszcze szybciej), a spalanie nawet przy dynamicznej jeździe pozostaje na poziomie 7–8,5 l/100 km w trasie i do 10 l w mieście. Wersja BKN charakteryzuje się bardzo szerokim zakresem wyposażenia – napęd quattro, opcje skrzyni automatycznej, adaptacyjny tempomat, wysokiej jakości audio, nawigacja i komfortowe skórzane wnętrza. Wielką zaletą tej odmiany, w porównaniu do wczesnych wersji 3.0 TDI PD, jest zastosowanie bezpośredniego wtrysku CR – znacznie lepsza kultura pracy, mniej drgań, niższa emisja, wyższa odporność na awarie wtryskiwaczy (acz po 200–250 tys. km zdarzają się przypadki problemów wymagających regeneracji). Silnik ten słynie z bardzo dużej trwałości mechanicznej pod warunkiem dbałości o rozrząd (wymiana pasków co 120–150 tys. km), olej dobrej klasy i regularnych serwisów układu wtryskowego. Wady? Typowe: wycieki oleju spod pokryw zaworowych i uszczelniaczy turbo, awarie zaworu EGR (dymienie, szarpanie silnika), sporadyczne uszkodzenia turbosprężarki (najczęściej po przebiegach powyżej 320 tys. km), a także kłopoty z DPF przy intensywnej jeździe miejskiej. Kosztowna może być konserwacja układu chłodzenia – po latach mogą pojawiać się przecieki uszczelek czy węży, czasem awarie pompy wody. Przy większych przebiegach zawieszenie wielowahaczowe wymaga gruntownej renowacji (tuleje, amortyzatory, końcówki drążków). Elektronika auta jest bardzo solidna, choć bywa zawodna w zakresie czujników, szyb czy niezawodności klimatyzacji. Ten wariant polecany jest dla osób, którym zależy na niezniszczalnym dieslu premium z zapasem mocy, komfortem klasy wyższej i dużą odpornością na przebiegi, ale świadomych kosztownych napraw układów osprzętu i potrzeby regularnej diagnostyki.